Az emberi számítás

Human 2 Human

Kikacsintó: ez a jövő, nem a Tesla!

2016. november 24. - Pankotai Balázs

lynk_co_1.jpgBizonyos meglepő, radikálisan új üzleti modellek teljes iparágakat képesek felforgatni. Ez történt például azáltal, hogy az Apple megalkotta zeneáruházát: egyrészt az emberek többsége annyit hajlandó volt fizetni egy-egy dalért, ahelyett, hogy illegálisan letöltötte volna, másrészt már nem feltétlenül vágyott rá, hogy komplett albumokat vásároljon meg fizikai valóságukban. Sokan úgy tartják, hogy a hagyományos autóipart Elon Musk és a Tesla forgatta fel, ezzel szemben nekem meggyőződésem, hogy egy Európában szinte ismeretlen kínai autógyártó fogja ezt megtenni, nagyon hamarosan.

A Geely, ez a bizonyos kínai autógyártó, azzal hívta fel magára az európai autórajongók figyelmét, hogy néhány éve megvásárolta a Volvo személyautó-gyártó részlegét. Sokan temették akkor a hagyományos Volvo értékeket: a biztonságot, az innovációt, az élhető és emberközpontú autókat, és egyszerűen az igényes piacokra megváltott "belépőjegyként" tekintettek az akvizícióra. Az azóta eltelt 7-8 év bebizonyította, hogy az aggódóknak nem lett igazuk: az új modellpaletta bátor, megnyerő, miközben megtartja az említett értékeket. És persze mindeközben igaz az is, hogy így akarja megvetni a lábát Európában és Amerikában a Geely.

De hogyan! Kiaknázva a Volvo szakértői-fejlesztői gárdáját és a relatíve olcsó kínai munkaerőt, ráérezve az aktuális trendekre, hogy minden negyedik ember SUV-ra (a.k.a. városi terepjáróra / szabadidőautóra / "telekjáróra") vágyik, bemutatták ezt a modellt. Mit modellt: egy új márka első típusáról rántották le a leplet!

A mellett, hogy ez eleve bátor vállalkozás egy telítettnek tűnő piacon, mi benne még a különleges? Nem a technológiában próbál paradigmát váltani, mint a Tesla (csak elektromos meghajtású modellek, szabadon konfigurálható és távolból frissíthető kezelőfelület), hanem az értékesítésben és az ügyfélkezelésben.

Értő módon rezonál a világosan kimutatható generációs különbségekre, a szintén részletesen kutatott közösségi média-használatra, és mindeközben okosan takarít meg költséget, akár egy diszkont légitársaság. Nézzük tételesen (a TotalCar cikk nyomán), miben lesz más a Lynk&Co névre keresztelt márka, mint bármelyik eddigi:

  1. "A kutatások szerint Nyugat-Európában a 21 év alattiaknál tíz esztendő alatt az elsőről a tizenegyedik helyre esett vissza a vágyott tárgyak listáján az autó." Mivel tehát a célcsoportnak nem annyira fontos a birtoklás, inkább szolgáltatást vennének, ez a kocsi havidíjas előfizetés formájában is elérhető: így sosem lesz a miénk a járgány, cserébe - az üzemanyagon kívül - minden költséget tartalmaz a tervezhető havidíj.
  2. Nem kell szervizbe vinni az autót: amikor eljön a kötelező karbantartás ideje, érte jönnek, és ott hagynak egy csereautót. Így nem kell drága, exkluzív márkaszervizeket fenntartani, hiszen az ügyfél úgysem látja őket, és még kényelmesebb is így.
  3. Ugyanígy, csili-vili szalonokat sem kell építeni, illetve csak keveset, mert a cégnek az a reménye, hogy mint minden mást, autót is egyre inkább a neten fogunk vásárolni.
  4. Ezt segítheti, ha világosan érthető, korlátos számú felszerelési csomag közül lehet választani. A végtelenül szabad konfigurálás lehetősége bénító lehet, erről írtam is régebben.
  5. Végül, de - mint a márkanévből is láthatjuk - egyáltalán nem utolsósorban, az állandó netkapcsolat, az azonnali megosztás lehetősége, sőt külön az autóra szabott alkalmazások alapfelszerelésként várhatóak ezekben a kocsikban. Már manapság is megfigyelhető, hogy az egyik legkomolyabb versenyelőny márka és márka közt a fedélzeti elektronika felhasználóbarátsága, naprakészsége; ez várhatóan még inkább kiéleződik a jövőben. Ezen túl, a járgány megosztható másokkal, akikben megbízunk: ők telefonos alkalmazás segítségével tudják majd kinyitni.

Vannak még egyéb szemléletbeli különbségek is, de fentieket látom a legfontosabbaknak. Lehet, hogy most még hitetlenkedve fogadjuk őket, de egyáltalán nem lennék meglepve, ha pár év alatt hihetetlenül trendivé válnának ezek a termékek.

A fejlesztése is mintául szolgálhat más cégek számára: olyanokat vontak be, akiknek iparági tapasztalatuk még nem volt. Ezek a tehetséges fiatalok a tapasztalt rókák terelgetésével alkothattak olyasmit, ami nekik maguknak, s így feltehetően kortársaiknak is vonzó.

Szintén követendő, hogy mertek megkérdőjelezni olyan régi, berögzült gyakorlatokat, amelyeket nem feltétlenül kedvelünk, egyszerűen megszoktuk, hogy így van. Meglehet, ezt csak feneketlen kínai bukszával a zsebében engedheti meg magának egy cég, mindenesetre roppant érdekes kísérlet kezdődik hamarosan! Egy negyedik innovációs front nyílt az elektromos hajtás, az önvezető autók és a car sharing mellett. Ideje a tradicionális európai gyártóknak is felvenniük a kesztyűt!

Ha tetszett ez az írás, látogasd meg a blogom Facebook oldalát! Nyomj egy Like-ot, hogy mindig értesülj a legfrissebb bejegyzésről!

A bejegyzés trackback címe:

http://human2human.blog.hu/api/trackback/id/tr9611958339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Void Bunkoid 2016.11.25. 10:41:35

Magyarországon ez nem fog menni. A magyar ember - tisztelet a kivételnek - mindennél jobban fetisizálja a tulajdont, a birtoklást, minél több ingó és ingatlan vagyonod van, annál több vagy itt.

Pontosan ezért lesajnált dolog 50 évesen még mindig albérletben lakni, és a "felesleges pénzkidobás" címkét kapja bármilyen napi/heti rendszerességgel, tehát hellyel-közzel folyamatosan használt ingó vagyon (autó, tévé, fűnyíró, satöbbi) bérlése.

Arról nem is beszélve, hogy a tulajdonodat ha megszorulsz, pénzzé teheted, a bérelt cuccot meg max visszaadod, és ott állsz pucér s*ggel. És valljuk be, kis hazánk - hiába megy a kormánypropaganda itt bérkonszolidációról, munkaerőhiányról - nem éppen a stabil létbiztonság fellegvára.

Void Bunkoid 2016.11.25. 10:46:53

@Void Bunkoid: ja, és azt is elfelejtettem, hogy Magyarországon a bérleti kultúra sincs kialakulva. Itthon ingatlant megélhetésszerűen adnak bérbe ma már igen pofátlan összegekért (tehát a bérbeadóknak zöme konkrétan a bérleti díjból él), és ingóságokat is kellően úgy felülárazzák, hogy mindenki úgy vélekedjen, hogy "mi a f*sznak bérelgessek én kocsit, ha hat-hét havi bérleti díjból VEHETEK is egyet, akkor inkább nem autózok hét hónapig, utána meg amikor csak akarok, és nem jön a számla". Ugyanez igaz a lakásbérletekre is, a legtöbb albérletnek utánaszámolva, nyolc-tíz év bérleti díjból a legtöbb lakást röhögve meg lehetne venni - csak éppen a bérbeadók nagyon jól tudják, hogy az emerek zöme nem tud előrántani tizenmillió forintokat a zsebéből egy összegben, és nyolc-tíz évig mégis laknia kell valahol.

nniicckk 2016.11.25. 11:46:35

Szerintem egy autonal ket fontos dolog lesz meghatarozo a jovoben. Az hogy elektromos meghajtasu, es hogy 100 %-ban onvezeto legyen, tehat az ember ne tudjon beleavatkozni az auto iranyitasaba.
A tulajdonos szerintem lenyegtelen lesz. Biztos lesznek maganautok, lesznek bereltautok, lesznek kozosegi es allami alapon fentartott taxi szeru, a tomegkozlekedest helyetesito flottak. Es ezek osszetett kombinacioja, amit majd a tarsadalmi evolucio alakit ki.

fda 2016.11.25. 11:49:01

@Void Bunkoid: Most némileg magadnak mondtál ellent. Mégis csak van létjogosultsága a bérlésnek?

A bérlés-tulajdonlás kérdése egyébként attól függ alapvetően, hogy mennyit használod az adott eszközt.

Ahol csak évente 3 napot vagy, ott ingatlant bérelsz (szálloda, panzió...), ahol az év 350 napját töltöd, ott megéri megvenni.

Akinek a kocsi ritkán kell (pl. egy normális nagyvárosban), annak megérheti a bérlés (saját sofőrrel bérlésnek, bérelt sofőrrel taxinak hívjuk), aki egész nap hajtja, általában inkább jobb, ha megveszi magának. Van azért példa ilyenkor is a bérlésre, gazdagabb cégek a vezetőik kényeleméért cserébe képesek lízingelni az autóikat, ami baromi drága, de a havidíjon felül semmi gond nincs vele.

Az egyre rövidebb életciklusú termékeknél egyébként a birtoklás kétféle módja kezd összeolvadni:
veszel egy telefont, a 2 éves hűségért cserébe ingyen vagy nagyon olcsón adják (az ár a havidíjba van beépítve). Két év után kidobod, és folytatod a konstrukciót egy másik telefonnal. Na, ez nem olyan, mintha havidíjért bérelnéd? Szerintem elég közel áll hozzá...

Tibi ! 2016.11.25. 12:10:15

@fda: Telefont csakis szolgáltatófüggetlent.

elemes 2016.11.25. 12:16:51

taxis ismerősöm meglehetősen nagy gondot fordít arra, hogy az autójába beülő utas úgy érezze, vadonatúj üléshuzatra ereszti az ülepét. semmi értelme, hiszen a fuvarszervező app nem tudja a beltér tisztasága alapján preferálni, de azt mondja ez NEKI legalább annyira fontos, mégiscsak a munkahelye.

én sajnos még csak egyszer utaztam vele, de a taxisok jelentős részéről ez nem mondható el: az autón látszik, hogy sokan izzadtak, fingottak, hánytak már oda, ahol a következő félórát el kell töltenem,

namost egy "közös lónak túros a háta" típusú autó tisztaságával kapcsolatban nekem leginkább ez a gond.

vanRob 2016.11.25. 12:36:59

@elemes: A belsőt a visszaadáskor simán ki lehet takarítani, vagy minimális költséggel cserélni, esetleg újabbra, modernebbre váltani. Nem kell köré építeni egy egész autót.
Amikor a Tesla elkezdte a tisztán elektromos autók fejlesztését és gyártását, a legtöbben már előre temették. Nos, azóta sem vált tartós üzleti sikerré, de a piac kellő mértékű nyitását sikerült véghez vinnie, minek következtében egyre-másra jelentek meg a a hibrid, majd a hasonló tisztán elektromos hajtású autók.
Adjunk ennek időt, szerintem bizonyos körökben, például a szolgáltatosok vásárlására fogékony Y generációt, igenis működőképes lehet az effajta szolgáltatás.

Matheusz86 2016.11.25. 12:45:02

@Void Bunkoid: épp ez a lényege, hogy bérléssel olcsóbb, csak az emberek nem látják be. Ha most veszek egy lakást, mert épp van rá pénzem, akkor mondjuk lekötöttem a vagyonom nagy százalékát, amit jól forgatba profitot generált volna nekem. Ha pedig megszűnik a munkahelyem, nem köt egy lakás egy városhoz. Persze ki lehet adni, másikat meg bérelni, de ennek megint semmi értelme.

Én most a pénzem olyan projektekbe fektetem, amik éves szinten 15-120 % profitot hoznak. Tavaly 3 millió forintból indítottam egy üzletet, 1,8 milliót visszahozott már. Ha lakásba fektettem volna, akkor lakni tudnék hol, de se pénzem nem lenne, se biznisz, ami havonta hozza a fixet.

Mindenközben az autómat csak hétvégén használom, hétköznap egy helyben áll. Az értéke pedig éves szinten 3-400e Ft-al csökken, ergó havi 30e Ft-al. Ha van egy bérleti konstrukció, ami havi 35e Ft-ba kerül, de benne van a szerviz, gumicsere, minden, akkor annak van létjogosultsága, nagyon is.

Persze ez olyanokak előnyös, akik nem minden nap autóznak.

Nbl 2016.11.25. 12:52:27

@nniicckk: Nekem meggyőződésem, hogy soha nem lesznek 100%-ban önvezető autók - max kötött vagy előzőleg 100%-ban bejárt útvonalakon. Pont olyan dolog ez mint a nyelvek közötti fordítás gépesítése: egy bizonyos szintig könnyen eljutottak, de még a legnagyobbak is fényévekre vannak attól, ahogy egy ember fordít.

Nbl 2016.11.25. 12:55:33

@Matheusz86: De abba is gondolj bele, h nincs minden utcasarkon autókölcsöznő, szóval plusz nyűg mindig elmenni a kocsiért, illetve hazajutni, miután leadtad ... plusz azt se felejtsd el, h az évi 3-400k évi értékvesztés a magyar autópark kb 2%-ára áll meg.

droid_ 2016.11.25. 13:06:46

@Nbl: ez azert santit szerintem. egy forditoprogramtol azt varod, hogy ugy forditson mint egy ember. egy autotol en nem varom, hogy ugy vezessen mint en, hanem azt, hogy legalabb annyira biztonsagos es hatekony legyen. ha ezt hozza, nekem tokmindegy milyen iven veszi a kanyart vagy mikor milyennek valasztja a sebesseget.

Ballib cenzúrázók réme 19 2016.11.25. 13:20:05

Attól függ mennyiért fogják adni.

Ma kb 80-85 rugóért bérelhetsz havonta egy 4.5 milliós autót 4 éven keresztül erre szakosodott cégektől, és a végén ki is vásárolhatod cirka 1.5 bruttóért.

Ebben benne van a szervíz, biztosítás gumicsere, .. minden csak a csereautó nincs.

Szóval ha ettől olcsóbb, vagy hasonló, akkor lesz értelme.
Egyébként nem, mert mint írtam ilyen már most is van, kicsit másként.

Ballib cenzúrázók réme 19 2016.11.25. 13:21:54

@Ballib cenzúrázók réme 19:

Ja azt nem írtam ez céges konstrukció, nem magánszemélyeknek, de nem hiszem hogy bármelyik cégvezető ellenkezne egy havi fix számlázott kiadás ellen, aminek a nettó értékét ráadásul a munkavállaló fizeti.

komisz_kölök 2016.11.25. 13:41:13

@Matheusz86:
"Ha pedig megszűnik a munkahelyem, nem köt egy lakás egy városhoz." Ezert akar mindenki Budapesten elni.

"Én most a pénzem olyan projektekbe fektetem, amik éves szinten 15-120 % profitot hoznak." egyreszt ez eleg ritka, masreszt a Quaestor ügyfelei is ilyeneket mondhattak mikor meg azt hittek. A lakas es a befektetes kockazata is mas, mint ahogy a haszna is.

"Tavaly 3 millió forintból indítottam egy üzletet, 1,8 milliót visszahozott már. Ha lakásba fektettem volna, akkor lakni tudnék hol, de se pénzem nem lenne, se biznisz, ami havonta hozza a fixet." ez egy olyan üzlet, amivel nem kell foglalkozni? Mert ha igen, akkor az munka, nem befektetes. Befektetes az olyan, amivel nem kell idöt tölteni. Ha kell, akkor szamold hozza az oraberedet is.

A többivel egyet tudok erteni :)

Alick 2016.11.25. 13:52:33

@Nbl: Már ma leglehetősen jók az önvezető autók, 10-15 év múlva eljuthatunk oda, hogy a nem önvezető autók kockázati tényezővé válnak a biztosítóknál.

Alick 2016.11.25. 13:55:58

@komisz_kölök: "éves szinten 15-120 % profitot hoznak"

Van ilyen, csak utána kell járni, elfogadható kockázati szinten. Egy jó forexes daytrader pedig havonta megcsinál ennyit.

droid_ 2016.11.25. 14:09:20

@Alick: hehe, az 5 ev alatt 100ezer forint kezdotokevel kb felmilliard forint es 35 millioszor milliardszor milliard forint kozotti haszon. ki a tok csinalna *valaki masnak* ennyi lovet? :D

droid_ 2016.11.25. 14:22:35

ok sem masnak csinljak a lovet, pedig eleg messze vannak a "jo forexes daytrader" kategoriatol es persze az emlitett hozamtol is:
index.hu/gazdasag/2016/11/25/renaissance_hedge_fund_tokealap_penzcsinalo_gep/
na de ez egyre inkabb off

elemes 2016.11.25. 14:23:07

@vanRob:

"simán ki lehet takarítani, vagy minimális költséggel cserélni"

próbáltam nemrég venni egy jobb első ülést, az a "minimális költség" eléggé horrorisztikus.

egyébként a modell (ne vedd meg, hanem lízingeld) ma is létezik -- a havi díjak el is árulják, miért nem terjedt el széles körben a civilek között.

vanRob 2016.11.25. 14:38:18

@elemes: A minimális költséget úgy értsd, hogy egy új kocsi árához képest. Képzeld csak el, van egy kocsi mondjuk piros belsővel. Kint van így pár hónapig, majd amikor visszajön, pattintanak bele zöld-fehér belsőt, mert a következő "bérlő" úgy kéri. Ezért írtam, hogy minimális költség. Képzeld el, ha egy egész kocsit kellene megvenned, hogy zöld-fehér belsőt kapj...
Persze ez csak egy példa arra, hogy miért lehet egy moduláris autó jóval olcsóbb.
Amúgy a jelenlegi piaci szerkezetben valóban nem kifizetődő az egyes alkatrészek (modulok) cseréje, mert az alkatrész bekerülési árához képest irreálisan magas áron lehet csak hozzájutni. A piac nem arra van tervezve, nem azt szolgálja ki, hogy az eladott kocsiban cserélgethesd a komponenseket.

Punetti kapitány 2016.11.25. 15:23:17

"A kutatások szerint Nyugat-Európában a 21 év alattiaknál tíz esztendő alatt az elsőről a tizenegyedik helyre esett vissza a vágyott tárgyak listáján az autó."

Igen, mert amit megszereztek, arra már nem vágynak olyan mértékben. Vagy rájöttek, hogy a nagyvárosokban, ahol megfelelő a tömegközlekedés, ott nem szükséges autó. Egyik sem a fenti modellt erősíti, bár nem vitatom el a létjogosultságát. Például, ha az összes autó a gyár tulajdona, akkor nem is éri meg ellopni, mert nincs kinek eladni, és könnyű vele megbukni.

nniicckk 2016.11.25. 16:31:42

@Nbl: Szerintem ket dologban tevedsz. Eloszor is, szo nincs arrol, hogy nyelvek kozotti forditast elobb utobb ne tudnak megoldani. A masik pedig, hogy egy auto iranyitasa nagysagrendileg egyszerubb feladat, mint a nyelvek egymast kozti forditgatasa. A vezetes csak az emberek szamara bonyolult, megoldhatatlan feladat. A vezetesi hibak 95% azonnal megszunne pusztan attol, hogy nem egy ember hanem gep iranyit.
A gep betartana az alapveto szabalyokat (gyorshajtas, kovetesi tavolsag, fektavolsag ). A gep nem vezetne reszegen, drogosan, aggresszivan, nem telefonnal, nem eszik, nem jatszik a kutyaval, nem sut a nap szemebe, nem hajt at a piroson, nem alszik el vezetes kozben. Ezek mind olyan dolgok, amiknek a vegrehajtasahoz semmifele inteligenciara nincs szukseg, az emberek megis keptelenek megcsinalni. Pusztan az alapveto szabalyok betartasaval egy gep 50-szer biztonsagosabban vezetne, mint az emberek nagytobbsege.
Es akkor meg nem beszeltunk arrol, hogy a gepnek sokkal jobb a reakcioideje, es sokkal jobban lat, sotetben, vagy akar napsutesben.

Alick 2016.11.25. 21:10:48

@droid_: Elég gyorsan el lehet érni a növekedési határokat, ahol a daytrading gyors technikái már nem működnek, pl. egy pozíciót nem lehet elég gyorsan, az optimális pillanatban lezárni. De azért néhányszázezer dollárig megy a dolog.
:)

droid_ 2016.11.26. 18:36:48

jo akkor mar csak az a kerdes, hogy a jo daytrader miert nem maganak csinal 100milliot havonta.

fda 2016.11.27. 11:16:13

@Tibi !: Nem tartozik a témához, miért írtad ezt ide?

Void Bunkoid 2016.11.30. 00:30:12

@nniicckk: viszont egy gép még messze nem olyan intelligens, hogy tudjon morális kérdésekben dönteni, mint például féktávolságon belül a kocsi elé kiugró őzike vagy egy hasonló termetű négyéves gyerek esetén, hogy most a kocsi (azaz saját maga, no meg a bennük utazók) épségét védje, és inkább vasalja ki az eléje ugrót, vagy inkább kockáztassa a saját épségét, és nyomjon egy satuféket - vagy hajtson az árokba -, így esetlegesen sérülésnek kitéve magát meg az utasokat, viszont elkerülve az eléje ugró biztos halálát.

Lásd Asimov és a robotika három törvénye...

Void Bunkoid 2016.11.30. 00:43:46

@komisz_kölök: ""Ha pedig megszűnik a munkahelyem, nem köt egy lakás egy városhoz." Ezert akar mindenki Budapesten elni."

Ez igazából csak normálisan vezetett gazdaságtervezés kérdése, ha a cégek leszoknának arról, hogy majd mindegyik az operatív központját Budapestre rakja (értelemszerűen ezek az egységek azok, ahol vannak akkora fizetések, hogy ne épp csak megélni lehessen belőlük) és vidékre (és ott is csak a legnagyobb városokba) pakolgatja a termelő üzemeit - ahol meg ilyen épp minimálbér felettiket osztogatnak, hanem egyenlően oszlatja el az egységeit az országban - van már bőven annyi autópálya, gyorsforgalmi út, meg repülőtér, hogy mostmár ne okozzon akkora fejfájást ésszerű, bevételt termelő, logisztikai fekete lyukak nélküli vállalkozást vidékre is telepíteni, akkor pl nem lenne ez a képlet.

Németországban valahogy működik a dolog, és nem minden csak Berlinben van, hanem szerteszét mindenhol. Mondjuk Németország nem is ennyire túlcentralizált vízfejű ország, ott a tartományok jóval szabadabban működnek közigazgatás és büdzsé szintjén, mint az itteni megyék-járások.

A magyar vízfejű gazdaságért elsősorban a kommunizmust szokás okolni, pedig jóval korábban megkezdődött az már, Trianon volt az elsődleges vízfejnövesztő, amikor is rengeteg felvidéki-erdélyi intézményt, gyárat, oktatási intézményt egyszerűen Budapestre menekítettek át, és nem a határon belül maradt legközelebbi régiós központba (az akkor megcsonkult vasúthálózat "szűkebbre vevésének" elvetéséről, helyette a csillagközpontú, hub-and-spoke rendszerű vasúthálózat kiépítéséről nem is beszélve - ugye ez is csak gerjesztette a dolgot, hiába volt mondjuk egy vállalkozónak Miskolcon meg Szegeden üzeme, mivel "légvonalban", vagy valami közvetlenebb módon nem tudta a szállítást intézni, csakis Budapesten keresztül, idővel inkább fogta, és az egész miskulanciát mind a két helyről feltelepítette a fővárosba...).

Void Bunkoid 2016.11.30. 00:49:37

@Void Bunkoid: és az egész decentralizáció megvalósítható, csak éppen - főleg állami részről - senkinek nem fűlik a foga hozzá. Elsősorban azért, mert az államnak, államvezetésnek baromi kényelmes, hogy mindenki karnyújtásnyira elérhető, így sokkal koncentráltabban és brutálisabban gyakorolhatják a hatalmat bármi fölött.

Viszont akkor ennyi erővel minek keseregnek a népnemzeti politikusok Trianon fölött, már egyszer javasoltam viccesen (kaptam is érte hideget-meleget), hogy jó pénzért el kellene adni a Tiszántúlt Romániának, a bácskai részt Szerbiának, Baranyát-Somogyot Horvátországnak, BAZt meg Nógrádot Szlovákiának (sőt simán Hevest is), a megújult, összement (és a fejlettebb északnyugatot valamint Közép-Magyarországot magába foglaló) Kis-Magyarországot meg új Belgiummá varázsolni a bevételből :)

Void Bunkoid 2016.11.30. 00:59:16

@Void Bunkoid: ...és mielőtt bárki jönne a hazaárulás meg fújfújjal, VAN olyan nógrádi ismerősöm, aki már mondta, hogy kifejezetten nem bánná, ha Szlovákiához tartozna - egyből eurozóna, a gazdaságuk, GDPjük is jóval a mienk fölött van, és különben is határontúliként megtarthatná a magyar állampolgárságát meg a személyijét, így viszont ahhoz képest, hogy ott ül Budapest szájában, az ország egyik legrottyabb régiójában lakik...

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu