Az emberi számítás

Human 2 Human

3 ok, amiért népszerűek a "3 ok, amiért" típusú posztok

2015. augusztus 16. - Pankotai Balázs

number1.jpgCsábít a gondolat, hogy felüljek én is a divathullámra, e helyett inkább reflektálok arra a jelenségre, ami mindig is foglalkoztatott. Ez pedig az, hogy elképesztően divatosak mostanában a "számozott" címet viselő bejegyzések. Mi is ennek a jelenségnek a pszichológiája?

Példának álljon itt néhány cím: "10 európai város, amelyet látnod kell", "8 trükkös kérdés az állásinterjún", "Az 5 legjobb balatoni halsütöde". Miért oly népszerűek? Miért vonzzák a tekintetünket? Miért van az, hogy szinte húzza az egér a kezünket, hogy rájuk kattintsunk?

  1. Az egyik ok az lehet, ami bármilyen kérdés formátumú címnél is működik: azt reméljük, hogy a cikket elolvasva választ kapunk a címben feltett kérdésre. Ezek a címek - bár formailag ritkán vannak kérdésként megfogalmazva - ugyanilyen várakozást keltenek.
  2. Az internetes tartalmaknál gyakran le-föl görgetünk, mielőtt belekezdünk az elolvasásukba: látni szeretnénk, van-e erre most időnk. A címben lévő szám, különösen ha 10 alatti, szinte garantálja, hogy nem doktori értekezés nyílik a kattintás után.
  3. Túl ezeken, a karakán cím azt engedi sejteni, hogy az írója széleskörűen tájékozott a témában. Hogyan is jelenthetné ki máskülönben, hogy ő bizony tudja, melyik az 5 legjobb halsütöde a Balaton körül?! Ez a szakértői hatás. De ne feledjük, itt ugyanaz a helyzet, mint a netes tartalmak túlnyomó részénél: azt gondoljuk róluk, hogy fellebbezhetetlen igazságokat tartalmaznak, mégis, legtöbbször valaki privát véleményét tükrözik. Az újságírás hőskorában az olvasói levelek közlésénél odaírták, hogy azok nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség véleményét. Nos, a szóban forgó írások pedig nem feltétlenül tükrözik bárki más véleményét, mint az írójáét. Lehet, hogy szerintem pont másik 5 halsütöde a legjobb arrafelé. A "benne volt a tévében" Kádár-kori reflexe miatt azonban igenis befolyásosak az effajta cikkek.

Ezzel az egésszel persze nem azt szeretném sugallni, hogy itt valamiféle átverés van. Hasznos dolog lehet rövid idő alatt megtudni, hogy valaki szerint mire érdemes figyelni egy bennünket is érdeklő téma kapcsán. Csak ne felejtsük el utána a saját véleményünket is kialakítani.

A bejegyzés trackback címe:

https://human2human.blog.hu/api/trackback/id/tr57711290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

body_andras 2015.08.17. 12:05:34

Vannak sokkal rosszabb divatok is. Pl a "kimaxol" szó használata. Falra mászok tőle.

jobangel · http://jobangel.blog.hu 2015.08.17. 12:40:02

Pedig én nagyon rossz szokásnak tartom, bloggerként nem is alkalmazom. Azt sugallja, mintha tényleg csak az a 3-5-8 dolog választaná el az embert a sikertől az adott témában, pedig biztosan nem.

Ricordo 2015.08.17. 13:21:38

3 lehetséges lehetséges ok:

1. A "szakértői hatás": egyetértek a cikkel. Egy hasonló példa: a 80-as években a magazinokban, de még a komolyabb újságokban is gyakoriak voltak tesztek, amelyeket kitöltve bárki megtudhatta, hogy mennyire takarékos, jól alszik-e, egészségesen étkezik-e stb. Az olvasók azt gondolták, hogy tudományos alapon összeállított kérdéssort válaszolnak meg, amiből értékes önismereti információkhoz juthatnak. Rendszerint tévedtek, ui. ezek a tesztek általában csak helykitöltők voltak, amelyeket az adott szakterületen dilettáns szerkesztőségi munkatársak raktak össze.

2. "Strukturált információ": Ha a közlés számozott, vagy más módon tagolt egységekre van bontva, akkor azt feltételezzük, hogy nem valami ködös eszmefuttatást kapunk, hanem konkrét, hasznosítható ismeretet (l. még: recept, jogszabályok, szerződés stb.).

3. "Mágikus számok": Ha a szerző csak 2-ig jut el a tartalom tagolásában (mint most én), akkor jól teszi, ha megerőlteti magát és valahogy kiegészíti 3-ra, mert az az európai kulturkörben mágikus szám, ami felkelti a lehetséges olvasók figyelmét.

Bobby Newmark 2015.08.17. 13:22:11

A cracked.com az egyik úttörője ennek, nagyon régóta csinálja a lista alapú cikkeket, nem feltétlen "x legszebb/jobb/csodásabb" témában, hanem pl "5 katona, akikhez képest Rambó egy punci":
www.cracked.com/article_17019_5-real-life-soldiers-who-make-rambo-look-like-pussy.html

Pankotai Balázs 2015.08.17. 15:08:37

@Ricordo:
Még jó, hogy nem 4, mert akkor Japánban senki nem olvasná el, lévén szerencsétlen szám. ;)
Az igaz, hogy a magas struktúra-igényűeknek jobban fekszik az ilyesfajta tagolás.

@Bobby Newmark:
:D Hiánypótló írásnak tűnik!