Az emberi számítás

Human 2 Human

A Volkswagen botrány és a reality check

2015. szeptember 30. - Pankotai Balázs

vw.jpgJó másfél hete derült ki, hogy a VW csoport egyik dízelmotorja, melyből összesen 11 millió darab került a konszern különböző típusaiba, csak hivatalos mérési körülmények között teljesíti az előírt károsanyag-kibocsátási határértékeket. Attól hangos a világsajtó, hogy a cég csalt a nitrogén-oxid kibocsátással, és így átverte a vásárlóit, mi több, semmibe vette a környezetvédelem ügyét.

Az azóta eltelt időben rengeteg írás született ebben a témában, ezért csak nagyon röviden, a cikkem mondanivalójának megértését segítendő, foglalom össze a lényeget.

Az újabb kori turbódízel motorokkal kapcsolatos legkomolyabb aggály a nitrózus gázok és a parányi koromrészecskék kibocsátása, melyek rendkívül veszélyesek az emberi szervezetre, észrevétlenül ártanak. Mindkettőre jelentkeztek megoldással a mérnökök, akiket az egyre szigorodó előírások (pl. a jelenleg hatályos Euro 6) gyors tempójú fejlesztésre kényszerítettek. A csekély szennyezés mellett nyilván az is vásárlói elvárás, hogy jól menjen, nyomatékos legyen, illetve keveset fogyasszon; alapvetően ezek miatt vesznek az emberek dízel autót. Most azonban azt leplezte le egy amerikai vizsgálat, hogy a hétköznapi használat során a Volkswagen egyes típusai a megengedett határérték akár több tízszeresét eregették a levegőbe.

Ez a gyakorlatban úgy történt, hogy a motorvezérlő szoftver felismerte, amikor mérési ciklusban üzemeltették a motort, és olyankor „jól viselkedett”, a határérték alatt maradt. Igaz, ilyenkor nem várnak el a motortól különösebb teljesítményt sem (állandó sebességgel, egyenesen „halad” a próbapadon). Minden egyéb esetben viszont fittyet hányt a normákra.

Mit jelent ez? Egy hétköznapi példával élve: azt, hogy a VW nem tanulta meg az anyagot, csak arra gyúrt, hogy a vizsgán átmenjen. Ott is csak puskázva. Igen beszédes, hogy amikor megfogalmazták a csalás vádját, a vezetőség egy pillanatig sem tagadta, hanem azonnal felajánlotta a teljes együttműködését.

Nem csoda, hogy trükköztek: a szaksajtó évek óta kórusban zengi, hogy az ún. európai mérési ciklus (az az eljárás, melynek keretében megmérik, mennyi egy-egy autó hivatalos fogyasztása, amelyet aztán a hirdetésekben nagy büszkén közölni lehet) a valóságtól teljesen elrugaszkodott, és az ott megállapított fogyasztási értékeket élő ember nem képes reprodukálni. Közben pl. a flottaüzemeltető cégek többek közt ez alapján döntenek egy modell javára a beszerzésnél. Ennek a szigorú szabályozásnak megfelelő erőforrásokat lehetne ugyan trükközés nélkül is gyártani, csak éppen annyira „le lennének fojtva”, mintha a gázpedál lenyomására parlamenti vizsgálóbizottságot hívna össze a vezérlőprogram, majd csak annak jóváhagyása után kezdené gyorsítani a kocsit. Egy ilyet senki nem akarna megvenni, ebben talán egyetérthetünk.

Csak a VW a hibás, csak ők trükköztek? Dehogy, a többiek ugyanúgy nem képesek kecske-káposzta megoldást ajánlani a problémára. És akkor ezzel a Volkswagen fel is van mentve? Persze, hogy nem.

Az elmúlt években egyre-másra érkeztek a hírek az olyan vállalati esetekről, amikor a csúcsvezetők bevallották – leggyakrabban azért, mert kiderült –, hogy trükköztek, adatokat hamisítottak, kamatokat befolyásoltak törvénytelenül. Kinek jó ez? Valójában senkinek, kizárólag az adott cég vezetésének, akik a saját prémiumuk kifizetésében érdekeltek, illetve a cég befektetőinek, de nekik is csak rövid távon. Hosszú távon a befektetői bizalom megingásához vezet az effajta viselkedés. Különben pedig egészen hasonlít egy óvodai csoporthoz: az óvónéni vagy óvóbácsi tudja jól, hogy a neki átadott maréknyi összegyúrt homok valójában nem egy tortaszelet, mégis eljátssza a gyerek kedvéért, hogy ezt hiszi.

Ilyesmit játszanak a felnőttek is, nagyban, euró- vagy dollármilliárdos árbevételű részvénytársaságok élén. A szabályozásért, törvényhozásért felelősök pedig asszisztálnak hozzá.

Így születnek olyan szabályok, előírások, amelyek teljesíthetőségét valójában senki nem hiszi el.

Így fogalmazódnak meg olyan elvárások, melyekről a kimondás pillanatában lehet tudni, hogy irreálisak.

Így működnek az olyan szervezeti kultúrák, amelyekben a vezetés nem hallja meg a „végekről” érkező véleményeket.

Most egy amerikai szervezet botot dugott a küllők közé. Nem biztos, hogy önzetlenül tette, de én mindenesetre várom a fejleményeket és a tovagyűrűző hatást. A Mercedes-Benz például azt jelentette be, szinte azonnal, hogy pár éven belül a teljes dízel-palettáját törli a kínálatból. Nem hiszem, hogy ők lesznek az egyetlenek.

A bejegyzés trackback címe:

https://human2human.blog.hu/api/trackback/id/tr187871594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Parasztlengő az imperialistáknak 2015.10.01. 20:40:52

'az ún. európai mérési ciklus (az az eljárás, melynek keretében megmérik, mennyi egy-egy autó hivatalos fogyasztása, amelyet aztán a hirdetésekben nagy büszkén közölni lehet) a valóságtól teljesen elrugaszkodott, és az ott megállapított fogyasztási értékeket élő ember nem képes reprodukálni.'

Érdekes, az én autóim valós körülmények között is hozzák a gyári értékeket: Corsa, Mazda 323, Vectra - igaz, benzinesek.

De nem értem mi ez az ugrálás azon, h a mérés a valóságtól elrugaszkodott.......a valóságot nem fogják tudni modellezni, mert az mindenkinek más. A mérési ciklus azért van, h összehasonlíthassuk az autókat, és arra alkalmas is.

Ha holnaptól bevezetik a 'valóság' c. mérési ciklust, akkor hlnaptól mindenki arra fog gyúrni.

dunántúli gyerek 2015.10.01. 20:49:58

Biztos véletlen, h az amerikában is egyre sikeresebb, ott még kuriózumszámba menő dízel autókat épp egy amerikai vizsgálat 'buktatja le'. Az amerikaiak egyáltalán nem exportálnak dízel autókat, igaz, nem is kellenek az autóik sehol külföldön.

Ez talán az elektromos autók helyzetén segíthet amerikában, amiben ők erősek. Persze ott is van 'csalás', mert azokat null-emissziósnak nevezik, a villanyerőmü meg majd a vízbül veszi ki a zoxigént, gondolom.

Európában nem lesz változás, vagy csak lassacskán. A kocsik fele dízel, ok, h most politikai okokból mindenki nagyon okos lett, és itt tiltják be a regisztrációt meg ott tiltják be, ezeket majd pár hét/hónap múlva csendben visszacsinálják, a gyártókapacitásokat/piacot nem lehet 1-2 év alatt átformálni - ráadásul a modern turbós benzineseknek is van mikrorészecske kibocsátása.

ámen

vizsla_barat 2015.10.01. 20:57:50

@dunántúli gyerek: Ford, Opel, Chevy mind amerikai autok. A mikororeszecskezest el lehet felejteni. Amivel gond van az a nanoreszecskek amik a DPF/GPF falan is kepesek athatolni es kozvetlenul a verbe jutni.

dunántúli gyerek 2015.10.01. 21:26:30

@vizsla_barat: 'Az amerikaiak egyáltalán nem exportálnak dízel autókat, igaz, nem is kellenek az autóik sehol külföldön.'

fuss neki még egyszer, OK? A Ford Europe és az Opel GM európai tervezés+gyártás a Chevy Korea GM európai tevezés+koreai gyártás

az amerikai autók eladása európában a piac 1%-át sem éri el, fordítva kissé más a helyzet
az amerikai autók eladása japánban a piac 0%-át sem éri el, fordítva egész más a helyzet

vizsla_barat 2015.10.01. 21:29:41

@dunántúli gyerek: teljesen mindegy hol gyartjak,az anyacegek amerikaiak. Egyebkent a Toyota es Honda egyes modelljei nem japanok,hanem amerikaiak. Marha azt nezzuk hol is gyartjak a komponenseket es hol van az osszeszereles.