Az emberi számítás

Human 2 Human

Chat-huszárok, előre!

2016. február 19. - Pankotai Balázs

mobile-talent-acquisition.pngA legutóbbi bejegyzésben érintettem azt a témát, hogy a Messenger, illetve egyéb csevegő alkalmazások is arrafelé alakulnak, hogy akár online ügyfélszolgálatként alkalmazhassák a cégek. Milyen hatása lehet ennek a jelenségnek a HR világára, és milyen egyéb lehetőségeket rejt még a mobil mint platform?

Miről is van szó általánosságban? Induljunk onnan, hogy a kezünkben úgyis ott van korunk svájci bicskája, az okostelefon, és egy kutatás szerint, bár rendszeresen töltünk le alkalmazásokat, nem szeretünk túl sokat használni közülük: az idő háromnegyedében a leggyakrabban használt négy alkalmazás valamelyikében vagyunk. Úgy alakult, hogy a chat applikációk a legnépszerűbbek világszinten - tegyük hozzá, ebben igen nagy része van annak, hogy Ázsiában rendkívül általános és széleskörű a használatuk. Funkciójukban akár egy közösségi hálózatot is kiválthatnak: pl. éttermet ajánlanak, útvonalat terveznek oda, ahol mondjuk egy baráti társaság együtt szeretne lenni. Más kérdés, hogy Kínában - az ország berendezkedéséből fakadóan - cenzúrázzák és az állampolgárok megfigyelésére is használják az efféle mobilalkalmazásokat. (És tegyük hozzá, Snowden óta egyértelmű, hogy ez nem csak Kínában megy, legfeljebb másutt kevésbé nyilvánvalóan végzik.)

Nézzük a történet másik szálát! A toborzásban időről időre technológiai, egyben szemléleti szintlépés következik be, taglalja egy cikk. A klasszikus álláshirdetések korszaka után létrehozták a jelölt-kezelő rendszereket (vagy hogy is magyarítsuk szépen az ATS-t), így kibővültek a keresés és az illesztés lehetőségei. Aztán jött a közösségi médián keresztüli toborzás és a céges karrier oldalak mobil verziói - amikor 2012-ben a truBudapest nonferencián Aki Kakko ez utóbbi gyors eljövetelét jósolta, bevallom, nem nagyon hittem neki, na persze, majd pont az egérmozin intézünk ilyesmiket, gondoltam, de az idő őt igazolta. Majd következett a LinkedIn (hazánkban még mindig nem eléggé) széleskörű használata, és most, úgy tűnik, a chat alkalmazások felé fordul a sourcing szakma. IT pozíciókra toborzáskor már évek óta megfigyelhető, hogy csevegés formájában keresik meg a szóba jöhető jelölteket. Hogy miért? Egyszerűen azért, mert az ő világukban ez a legtermészetesebb kommunikációs csatorna, és minden toborzó azt szeretné, ha a jelölt jól érezné magát, ha már az álláskeresés fázisa élmény lenne számára. (Aztán mehet tovább a folyamat pl. egy mobilon keresztüli interjúval: a cégek későn csatlakozó többsége mostanában vezeti be ezt a megoldást, ahogy ez a cikk jósolta 2014-ben.)

Maga a cikk konkrétan azt mutatja be, milyen úton tudhat meg egy reménybeli pályázó többet egy adott pozícióról a csevegésen keresztül. Egy darabig, amíg kiderül, mi is érdekli őt, egy chat robot, rövidebb nevén chat bot, vagyis egy algoritmus "beszélget" vele, és amikor már kellően konkrét a téma, átirányítják egy hús-vér recruiterhez a csevegést. A továbbiakban ő próbálja feltérképezni, valóban van-e illeszkedés, és ha van, igyekszik "eladni" neki a pozíciót.

És hogy miért kell ennyit "gürizni" egy jelöltért, amikor pályázhatnának továbbra is az állásportálokon keresztül? Egyrészt érdeklődőbb, ebből következően relevánsabb jelölteket lehet így találni, másrészt kérdezzen meg bárki egy IT recruitert: arról fog beszámolni, hogy vért izzad, hogy egyáltalán találjon jelöltet (aki nincs külföldön, jelenlegi pozíciójából mozdítható, és nem egy teljesen elszállt bérigénnyel áll elő).

De vajon elidegenít vagy éppenhogy személyesebbé teszi a folyamatot az, ha pötyögve tisztázzuk a "vonal" másik végén lévővel, milyen is a vágyott munka számunkra, s ő mit tud ajánlani nekünk? Ez pszichológusként foglalkoztat, de egyelőre nem tudom eldönteni.

Számomra, aki HR-en belül fejlesztéssel foglalkozik, az a legizgalmasabb kérdés, hogy ezen a téren milyen innovációk várhatóak a közeljövőben a mobilok segítségével. Vannak bíztató első fecskék, mint amilyen az L&D Apps sales-támogató profilozó megoldása, vagy a vezetőfejlesztésben hasznos Menedzsmentor app, de az is lehet, hogy a tréning-utánkövetést játékosító Practify fejlesztői is úgy döntenek egyszer, hogy a mobil platformok felé nyitnak. Drukkolok mindnyájuknak, és persze jó volna további izgalmas fejlesztésekről hallani-olvasni!

Ha tetszett ez az írás, látogasd meg a blogom Facebook oldalát! Nyomj egy Like-ot, hogy mindig értesülj a legfrissebb bejegyzésről!

A bejegyzés trackback címe:

https://human2human.blog.hu/api/trackback/id/tr1008401766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.