Bizonyos meglepő, radikálisan új üzleti modellek teljes iparágakat képesek felforgatni. Ez történt például azáltal, hogy az Apple megalkotta zeneáruházát: egyrészt az emberek többsége annyit hajlandó volt fizetni egy-egy dalért, ahelyett, hogy illegálisan letöltötte volna, másrészt már nem feltétlenül vágyott rá, hogy komplett albumokat vásároljon meg fizikai valóságukban. Sokan úgy tartják, hogy a hagyományos autóipart Elon Musk és a Tesla forgatta fel, ezzel szemben nekem meggyőződésem, hogy egy Európában szinte ismeretlen kínai autógyártó fogja ezt megtenni, nagyon hamarosan.
A Geely, ez a bizonyos kínai autógyártó, azzal hívta fel magára az európai autórajongók figyelmét, hogy néhány éve megvásárolta a Volvo személyautó-gyártó részlegét. Sokan temették akkor a hagyományos Volvo értékeket: a biztonságot, az innovációt, az élhető és emberközpontú autókat, és egyszerűen az igényes piacokra megváltott "belépőjegyként" tekintettek az akvizícióra. Az azóta eltelt 7-8 év bebizonyította, hogy az aggódóknak nem lett igazuk: az új modellpaletta bátor, megnyerő, miközben megtartja az említett értékeket. És persze mindeközben igaz az is, hogy így akarja megvetni a lábát Európában és Amerikában a Geely.
De hogyan! Kiaknázva a Volvo szakértői-fejlesztői gárdáját és a relatíve olcsó kínai munkaerőt, ráérezve az aktuális trendekre, hogy minden negyedik ember SUV-ra (a.k.a. városi terepjáróra / szabadidőautóra / "telekjáróra") vágyik, bemutatták ezt a modellt. Mit modellt: egy új márka első típusáról rántották le a leplet!
A mellett, hogy ez eleve bátor vállalkozás egy telítettnek tűnő piacon, mi benne még a különleges? Nem a technológiában próbál paradigmát váltani, mint a Tesla (csak elektromos meghajtású modellek, szabadon konfigurálható és távolból frissíthető kezelőfelület), hanem az értékesítésben és az ügyfélkezelésben.
Értő módon rezonál a világosan kimutatható generációs különbségekre, a szintén részletesen kutatott közösségi média-használatra, és mindeközben okosan takarít meg költséget, akár egy diszkont légitársaság. Nézzük tételesen (a TotalCar cikk nyomán), miben lesz más a Lynk&Co névre keresztelt márka, mint bármelyik eddigi:
- "A kutatások szerint Nyugat-Európában a 21 év alattiaknál tíz esztendő alatt az elsőről a tizenegyedik helyre esett vissza a vágyott tárgyak listáján az autó." Mivel tehát a célcsoportnak nem annyira fontos a birtoklás, inkább szolgáltatást vennének, ez a kocsi havidíjas előfizetés formájában is elérhető: így sosem lesz a miénk a járgány, cserébe - az üzemanyagon kívül - minden költséget tartalmaz a tervezhető havidíj.
- Nem kell szervizbe vinni az autót: amikor eljön a kötelező karbantartás ideje, érte jönnek, és ott hagynak egy csereautót. Így nem kell drága, exkluzív márkaszervizeket fenntartani, hiszen az ügyfél úgysem látja őket, és még kényelmesebb is így.
- Ugyanígy, csili-vili szalonokat sem kell építeni, illetve csak keveset, mert a cégnek az a reménye, hogy mint minden mást, autót is egyre inkább a neten fogunk vásárolni.
- Ezt segítheti, ha világosan érthető, korlátos számú felszerelési csomag közül lehet választani. A végtelenül szabad konfigurálás lehetősége bénító lehet, erről írtam is régebben.
- Végül, de - mint a márkanévből is láthatjuk - egyáltalán nem utolsósorban, az állandó netkapcsolat, az azonnali megosztás lehetősége, sőt külön az autóra szabott alkalmazások alapfelszerelésként várhatóak ezekben a kocsikban. Már manapság is megfigyelhető, hogy az egyik legkomolyabb versenyelőny márka és márka közt a fedélzeti elektronika felhasználóbarátsága, naprakészsége; ez várhatóan még inkább kiéleződik a jövőben. Ezen túl, a járgány megosztható másokkal, akikben megbízunk: ők telefonos alkalmazás segítségével tudják majd kinyitni.
Vannak még egyéb szemléletbeli különbségek is, de fentieket látom a legfontosabbaknak. Lehet, hogy most még hitetlenkedve fogadjuk őket, de egyáltalán nem lennék meglepve, ha pár év alatt hihetetlenül trendivé válnának ezek a termékek.
A fejlesztése is mintául szolgálhat más cégek számára: olyanokat vontak be, akiknek iparági tapasztalatuk még nem volt. Ezek a tehetséges fiatalok a tapasztalt rókák terelgetésével alkothattak olyasmit, ami nekik maguknak, s így feltehetően kortársaiknak is vonzó.
Szintén követendő, hogy mertek megkérdőjelezni olyan régi, berögzült gyakorlatokat, amelyeket nem feltétlenül kedvelünk, egyszerűen megszoktuk, hogy így van. Meglehet, ezt csak feneketlen kínai bukszával a zsebében engedheti meg magának egy cég, mindenesetre roppant érdekes kísérlet kezdődik hamarosan! Egy negyedik innovációs front nyílt az elektromos hajtás, az önvezető autók és a car sharing mellett. Ideje a tradicionális európai gyártóknak is felvenniük a kesztyűt!
Ha tetszett ez az írás, látogasd meg a blogom Facebook oldalát! Nyomj egy Like-ot, hogy mindig értesülj a legfrissebb bejegyzésről!