Azok után, hogy megvette előbb az Instagramot, majd a WhatsAppot, viszonylag világosan formálódott a Facebook stratégiája: integrálni minden olyan megosztást és kommunikációt, amely eddig más csatornán zajlott. Azok a hírek azonban, amelyeket mostanában hallani, még ezek tudatában is elgondolkodtatóak.
Lépjünk kissé vissza még ezek előtt, és emlékezzünk meg arról, hogy az üzleti felhasználóknak, ezeken belül a small business-eknek is a kedvében jár a cég mostanában: jutányos áron lehet kampányokat indítani, és sok olyan vállalkozás van, tipikusan pl. a vendéglátás területén, amelynek egyrészt nem is éri meg külön honlapot fenntartani, másrészt menthetetlenül lemarad a versenyben, ha nincs FB-oldala. Gördülékenyebben tudnak eseményeket hirdetni, azokat megtölteni érdeklődőkkel, joggal alapozva a megosztás erejére. A Messenger is arrafelé alakul, hogy akár online ügyfélszolgálatként alkalmazhassák a cégek.
Az újabb hírek arról szólnak, hogy a közösségi oldal saját felületén tenné elérhetővé az élő videóközvetítést, illetve az eseményekhez kapcsolódóan a résztvevők közötti autómegosztást. Ez kapásból két olyan szolgáltatás, amelyek csak nemrég alakultak ki egyáltalán, nemrég futottak fel az üzletüket erre alapozó vállalkozások, most pedig a Facebook beszállna a ringbe.
Céljuk nem is titkoltan az, hogy lényegében ne kelljen egyebet használnunk, csak a Facebook-ot, onnan "ki sem szállva" elintézhessünk bármit az életünkben. Mi hiányzik még ehhez? Engedjük szabadjára a fantáziánkat: banki átutalás, orvosi vizsgálatra bejelentkezés, bevásárlás, ügyintézés... Ha mindezeket egyetlen platformra tereljük, lassan ott tartunk, ahová a Gattaca című sci-fi kalauzol minket.
Ami azonban a leginkább elgondolkodtató: ezek az adatok, amelyek szinte teljes identitásunkat leírják, egy kereskedelmi vállalat, egy részvénytársaság kezelésében lennének. Miközben politikusok, bizottságok, testületek (ál)rémülten kelnek ki országok, kormányok, elnökök vélt vagy valós túlkapásai ellen, senkit nem érdekel, hogy egy forprofit szervezet milyen adat-sokaságot gyűjt be, tárol és elemez.
Ezen elemzések és a - nyilvánvalóan, és amúgy érthető módon - titkos algoritmus alapján pedig a Facebook valami olyat tár elénk, azt és úgy engedi láttatni a világból, gondoljunk akár hírekre, akár reklámokra, hogy arra nekünk semmiféle tudatos hatásunk nem lehet. Ez pedig ugyanúgy manipuláció, mint a tévéadók sületlenségei.
Persze, értem én, hogy mindehhez önkéntesen szolgáltatjuk az adatokat, és adjuk hozzájárulásunkat.