Csábít a gondolat, hogy felüljek én is a divathullámra, e helyett inkább reflektálok arra a jelenségre, ami mindig is foglalkoztatott. Ez pedig az, hogy elképesztően divatosak mostanában a "számozott" címet viselő bejegyzések. Mi is ennek a jelenségnek a pszichológiája?
Példának álljon itt néhány cím: "10 európai város, amelyet látnod kell", "8 trükkös kérdés az állásinterjún", "Az 5 legjobb balatoni halsütöde". Miért oly népszerűek? Miért vonzzák a tekintetünket? Miért van az, hogy szinte húzza az egér a kezünket, hogy rájuk kattintsunk?
- Az egyik ok az lehet, ami bármilyen kérdés formátumú címnél is működik: azt reméljük, hogy a cikket elolvasva választ kapunk a címben feltett kérdésre. Ezek a címek - bár formailag ritkán vannak kérdésként megfogalmazva - ugyanilyen várakozást keltenek.
- Az internetes tartalmaknál gyakran le-föl görgetünk, mielőtt belekezdünk az elolvasásukba: látni szeretnénk, van-e erre most időnk. A címben lévő szám, különösen ha 10 alatti, szinte garantálja, hogy nem doktori értekezés nyílik a kattintás után.
- Túl ezeken, a karakán cím azt engedi sejteni, hogy az írója széleskörűen tájékozott a témában. Hogyan is jelenthetné ki máskülönben, hogy ő bizony tudja, melyik az 5 legjobb halsütöde a Balaton körül?! Ez a szakértői hatás. De ne feledjük, itt ugyanaz a helyzet, mint a netes tartalmak túlnyomó részénél: azt gondoljuk róluk, hogy fellebbezhetetlen igazságokat tartalmaznak, mégis, legtöbbször valaki privát véleményét tükrözik. Az újságírás hőskorában az olvasói levelek közlésénél odaírták, hogy azok nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség véleményét. Nos, a szóban forgó írások pedig nem feltétlenül tükrözik bárki más véleményét, mint az írójáét. Lehet, hogy szerintem pont másik 5 halsütöde a legjobb arrafelé. A "benne volt a tévében" Kádár-kori reflexe miatt azonban igenis befolyásosak az effajta cikkek.
Ezzel az egésszel persze nem azt szeretném sugallni, hogy itt valamiféle átverés van. Hasznos dolog lehet rövid idő alatt megtudni, hogy valaki szerint mire érdemes figyelni egy bennünket is érdeklő téma kapcsán. Csak ne felejtsük el utána a saját véleményünket is kialakítani.