Az emberi számítás

Human 2 Human

Human 2 Human

OK Boomer – mi ezzel a gáz?

2020. február 04. - Pankotai Balázs

ok_boomer.jpgDunát lehetne rekeszteni a különféle generációkkal foglalkozó írásokkal, könyvekkel, betéve tudja is mindenki, hogy Baby Boomer, X, Y, Z generáció, stb. Addig nem is mond sokat ez az egész kutatási terület, amíg marad leíró: ettől eddig X, onnantól Y, egyik ilyen, másik olyan. Dolák-Saly Róbert „napi horoszkópja” jut ilyenkor eszembe: „az Ikreknek leszakad a fülük az ebédlőben”. Szóval gyakran a szőke nős vagy rendőrös viccek leegyszerűsítő sztereotipizálása mutatkozik meg itt is. Nézzünk egy kicsit e mögé, és koncentráljunk a generációk egymás mellett élésére!

De tényleg egymás mellett élés? Az úgy nem lesz jó. Ha csak egymás mellett élnénk a munkahelyen, különösebb sikereket nem érnénk el. Szinte nincs is már olyan munka, ahol teljesen mindegy, hogyan viszonyulunk a többiekhez, a velünk együtt dolgozókhoz. Segítjük egymást, visszajelzést adunk egymásnak, hozzáteszünk a másik munkájához, így érünk el csapatban eredményeket.

Szóval együtt kell boldogulnunk, és ehhez nem segítenek hozzá az olyan mémek, mint az ’OK Boomer’. Ez valami olyasmit takar, hogy csendre inteni egy meghaladott nézeteket képviselő embert. Először 2009-ben tűnt fel, aztán 2019-ben kapott szélesebb publicitást, amikor egy 25 éves (tehát Y vagy Z generációs) új-zélandi parlamenti képviselőnő használta beszédében, egy bekiabálásra reagálva.

Ha szabad fordítását keresném, valami olyasmire jutnék, hogy „Jól van, öreg!”, esetleg „Leülhetsz, tata, egyes!”. A felhorkanás elgondolkodtatja az embert, mi lehetne az ellenkező irányú hasonló üzenet… „Kussolj, csitri!”, netán „Elég már, kölök!”? Egyik sem hangzik túl jól, igaz? Mert hát ne legyünk részrehajlóak, az időseknek is megvolt ám mindig a véleménye a fiatalokról.

Két impulzus indította el a gondolataimat, hogy mi is hiányzik ezekből valójában. Az egyik egy beszélgetés egy HR-es szakmai csoportban a Facebook-on, ahová pár hete kaptam meghívást. A másik, hogy a napokban készítettem el egy sokszínű csapatok vezetéséről szóló tréning anyagát. Szóval ami a leginkább hiányzik, az a tisztelet, az egymás iránti megbecsülés. Hogy ő is tudhat valamit, hogy az ő véleménye is számít. Lehet, hogy nem a legszerencsésebben, legfogadhatóbban fogalmazta meg, de fontos lehet. Az egyiké azért, mert van valamennyi – akár egész sok – év előnye tapasztalatban, s így hamarabb rátapint a lényegre, a másiké azért, mert másképp asszociál, ezáltal kreatívabb ötleteket hozhat, a harmadiké meg mondjuk azért, mert a legfrissebb dolgokat tanulta és ismeri.

Nem fogunk egymás nélkül boldogulni, és ez a történelem folyamán is mindig így volt. Dobó várkapitány nem nyerhetett volna az Eger várát ostromlók ellenében Bornemissza Gergely innovatív fegyverei nélkül, és viszont: azok önmagukban nem verték volna vissza a török seregeket bölcs stratégia hiányában. Az egyetlen – igaz, hatalmas – különbség a történelem bármely eddigi korszakához képest, hogy a világ (kis túlzással) összes információja ma pár másodperc alatt elérhető, mi több, egy folyton a kezünkben-zsebünkben lévő eszközzel. Így aztán, először a történelemben, nem igaz az, hogy aki idősebb, az többet is tud (legalábbis, ha tárgyi tudásra gondolunk).

Ezzel együtt, továbbra is igaz, hogy minden korosztálynak van mit tanulnia a többitől! A fejlődés, tanulás, saját magunk meghaladása iránti vágy és tevékeny akarat az egyik olyan jellemző, amely a ma (és a holnap) sikeres embereit megkülönböztetheti a nehezen boldogulóktól.

Ha tetszett ez az írás, látogasd meg a blogom Facebook oldalát! Nyomj egy Like-ot, hogy mindig értesülj a legfrissebb bejegyzésről! 

A bejegyzés trackback címe:

https://human2human.blog.hu/api/trackback/id/tr2915421534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a windows egy szemét 2020.02.05. 16:36:24

Nem kell ezt túlbonyolítani. A sík sötét fullhülye tacskók nem értik a néhány szavas összetettebb fogalmak jelentését amiket trendiségből és csordaszellemtől vezérelten használnak. Ha értené, nem csinálna hülyét magából a használatával.

Túl sok felhasználó 2020.02.05. 17:03:33

Ezzel vitatkoznék. Persze, hogy kell az összedolgozás, de az OK, boomer nem szimplán egy válasz, hanem egy válasz egy szövegre, ami teljesen meghaladott, aminek ma már semmi értelme nincs, mert a jelenlegi körülményeket nem veszi figyelembe.

Például amikor apám 15 éve másodéves hallgató koromban elmesélte, hogy ő bizony ilyen idősen tanulmányi szerződést kötött egy céggel, akiktől aztán ösztöndíjat kapott, és ezert diploma megszerzése után náluk kellett dolgoznia 3 évig. Ez milyen jó volt, csináljam én is ezt.

Na ha akkoriban lett volna OK, boomer, akkor ezt válaszoltam neki, de így csak megkérdeztem, hogy mégis melyik munkáltató adna nekem ösztöndíjat plusz garanciát egy állásra így 2005-ben, csak azért, hogy jól tanuljak.

Az Ellenálló 2020.02.05. 17:20:12

Egyvalamit felejt el a posztíró: hála a modern orvostudománynak a hülye emberek is tovább élnek, nem minden idős ember tapasztalt vagy érdemes a tiszteletre csak azért, mert idős. Ettől függetlenül az általánosítás se segít, abban egyetértek.

Orltran 2020.02.05. 17:56:42

@Túl sok felhasználó: 1, ha azt válaszoltad volna, hogy OK, boomer, akkor csak egy kis gyökér lettél volna, akinek nincsenek érvei, édesapád pedig magában szomorkodott volna, hogy mekkora gáz gyerek lett belőled. Szerencsére akkor nem ezt válaszoltad, hanem elmondtad miért gondolod, hogy ez ma már nem működne, így ő is láthatja, hogy se tuskó módján nem reagált a gyermeke és nem csak azért nem csinálja azt amit kellene, mert életképtelen. Pont ez a baj az OK boomerrel, ez nem vita. Ez nem állít semmit. Aki használja vagy rendelkezik valami érvvel is, amit épp nincs kedve kifejteni, vagy nem. Vagy igaza van, vagy nem, ebből aztán nem derül ki semmi senkinek, ő magának sem, mert nem mondott semmit. Közben viszont tök felesleges ellentéteket szül. Szerencsére te ezt elkerülted, mert senki sem adott ilyen gáz viselkedésmintát akkor a kezedbe. Ma ezek szerint nem kerülnéd el és megbántanád apádat aki a maga módján segíteni akart neked. Ez jó?
2, honnan tudod, hogy nincs ilyen cég? Persze elég valószínűtlennek hangzik a legtöbb esetben, de mérnök ismerősöm van, aki így járt egyetemre pár éve is...

Andy73 2020.02.05. 18:03:58

A dolog lényege, hogy azért nem elfogadható, mert megszegi a kulturált vita egyik alapszabályát:
csak a vitapartnernek a véleményével szabad vitába szállni, kritizálni, stb., de nem a személyével, a személyt tiszteletben kell tartani.
Ezt Nyugaton már a közoktatásban is tanítják, nem csak egyetemen, de sajnos nagyon sokan megsértik még a politikusok közül is, pedig nekik a kulturált vita a foglalkozásuk lényege (lenne). Az internetes kommentelőkről nem is beszélve.
Általában azok használják ezt, a vitapartner személyes megtámadását, akik kifogynak az érvekből, vagy elfogja őket az indulat. Persze lehet, hogy fogalmuk sincs arról, hogyan kellene kulturáltan vitatkozni, mert nem tanulták, nem volt gyerekszobájuk, stb. Ezért is hívják vitakultúrának.

Más kontextusban ugyanez, ha azt mondja valaki, hogy OK, csajszikám/hapsikám - vagy OK, paraszt/panellakó/körúton belüli, stb

cog3981 2020.02.05. 18:25:58

Aze' tisztan latszik h az idosebb (politikai/donteshozoi) generacio remekul elb*ta az ujabb generaciok eletminoseget es lehetosegeit. Mert lehet zart ajtok mogott ertekezni a kenyelmes borfotelokban ulve es par evente ujabb mitingeket rendezni ahelyett hogy AZONNAL CSELEKEDNENEK. Az nem megy. Mert hat a penz.

Andy73 2020.02.05. 18:37:27

@cog3981: Ez is egy általánosítás, amivel lehet vitatkozni. Minden generációban sokféle ember van, és a fiatalok között is nagyon sok a sikeres. Lehet, hogy a válság óta sokaknak romlott a helyzete, de általánosságban elmondható, hogy soha nem volt ilyen magas az életszínvonal, a technikai/technológiai fejlődés következtében, ami a lehetőségeket is megsokszorozta, felgyorsította. Ma egy átlagember jobb körülmények között él, mint a középkorban egy király, de az utóbbi néhány évtized alatt is rengeteget fejlődött a világ.

a nagy hohohorgász 2020.02.05. 18:43:48

@cog3981: lehet jobban csinálni. Csak támogatni tudlak. Azt azért hidd el ennél jobb lehetősége nem volt még egy ifjúságnak Magyarországon mint nektek. Amúgy ha a momentumot veszem a mai diákság képviselőinek akkor sajnos a gyerekeitek nektek is azt fogják mondani hogy ők, boomer. Rosszabb esetben pofán is vágnak mert addigra trendi lesz gyűlölni a szülőket. De az is igaz hogy ez meg a mi sarunk is. Ti talán ügyesebbek lesztek.

Az első kommentelonek üzenem én 2005ben végeztem a pszfen és ott több cég is kínált ilyet. Nem tudom te mit végeztél de ugyvedeket és közgazdászokat akkor kajaltak főleg a big4

chepunk2 2020.02.05. 18:59:43

"„Kussolj, csitri!”, netán „Elég már, kölök!”"

Igen ezek már rég léteznek és használatban is vannak, ideje volt, hogy legyen ellenkezőleg is...

Másrészt az író nem egészen értette meg a lényeget. Az OK boomer generáció, tette tönkre világot, (kis túlzással) a kapzsiságával, a sokad állásokkal, a soha nem akar nyugdíjba menni hozzáállással, még mindig mindent azok határoznak meg akik a 80-as években beásták magukat, pozícióba, vagyonba kerültek. Ők lökték az egekbe a lakhatási költségeket, az ingatlan árakat, ők voltak az utolsó generáció akik jobban élhettek szüleiknél, többieknek erre esélye sincs, de azért számon kérik, hogy aszongya mért nem ezt meg amazt csinálod, meg így ám meg amúgy mint én 40-50 éve... Na ők az OK boomer célpontjai.

a nagy hohohorgász 2020.02.05. 19:27:45

@chepunk2: azért a mai generáció élen jár a fogyasztásban. Aki ezt tagadja az szintén sunyi. Ez a generáció legfeljebb azt mondhatja hogy mi is fogyasztani akarunk mint az állat és lehet hogy már nem tudunk. De ha olyan kurva okosak akkor úgy is megoldjak. De szerintem jobb lenne ha megkerdeznek a szüleiket hogy szerintük ők mit rontottak el és megkernek őket hogy segítsenek kijavitani. Ehelyett fapadossal teleutazzak a világot és starbugst szurcsolnek apuci pénzén. Rossz hírem van azoknak akik úgy gondolják hogy a szüleik hülyék. És hogy miért? Mert hülye szülő csak hülye gyereket tud nevelni

cog3981 2020.02.05. 19:33:44

+1 chepunk2: pontosan erre gondoltam.

@Andy73: "Ez is egy általánosítás, amivel lehet vitatkozni... Lehet, hogy a válság óta sokaknak romlott a helyzete, de általánosságban elmondható, hogy soha nem volt ilyen magas az életszínvonal.."

A holgy a klimavalsagrol beszel amit mar evtizedek ota emlegetnek. Ahogy a mostani Ausztral erdotuzeket is megjosolta 10 eve egy tanulmany. Mit tett a baby boom generacios donteshozo? Megtobb szenbanyat nyitott. Erre tenyleg csak annyit lehet mondani h OK, boomer.

@a nagy hohohorgász: ugyanez a valasz. A donteshozok meg 50 ev mulva is kenyelmes borfotelban, 50 meterrel a fold alatt levo bunkerben fogjak a mitingjeiket lehalasztani tovabbi 5 evvel. Kozben a pornep meg fuldoklik a szmogtol meg a klimatol a felszinen. Mondod h lehet jobban csinalni. Ezt csak egy politikai elitbol szarmazpo tudja megcsinalni aki mogott megfelelo to"ke es a legjobb iskolak allnak. Azt mondhatom, hogy ez a politikai elit feladata es felelosege lenne. De nem csinaljak. OK, boomer.

cog3981 2020.02.05. 19:36:34

@a nagy hohohorgász : " Rossz hírem van azoknak akik úgy gondolják hogy a szüleik hülyék."
en elsosorban a boomer elit generaciora gondoltam, donteshozokra, politikusokra, a politikai elit mogott allokra. Nem a szuleinkre.
A kis ember keveset tud eloremozditani, bar lassu viz partot mos alapon Gretak segithetnek.

Túl sok felhasználó 2020.02.05. 19:38:08

@Orltran: Apám értelmes ember volt, néha elhagyta a száját ilyen anakronizmus, de alapvetően én tiszteltem őt, ezt ő tudta is. Viszont elég szabadszájú volt a családunk, ha valaki belehallgatott a beszélgetéseinkbe, akkor valószínűleg elborzadt. Egy "OK, Boomer" simán belefért volna nálunk, főleg, mivel apám értette volna, hogy ez azt jelenti, hogy "akkor az jó volt, de ma már nem opció", megspékelve a családunkban általános "már megint hülyeségeket beszélsz" toldalékkal. Ilyesmikre mindig úgy válaszolt, hogy az idegbaj genetikai eredetű betegség, ő is a gyerekeitől kapta.

A BGF-en végeztem vendéglátó szakon, akkoriban ott tényleg nem volt lehetőség ilyenre. Tudom, hogy máshol volt, valaki írta a PSzF-et, meg némely mérnök szakon, meg a Nemvedvedelmi Egyetemen ez általános volt, de vendeglátó-szalloda szakon esély nem volt ilyesmire. (Tudom, mert utánanéztem. Örültem volna egy ilyen ösztöndíjnak, meg a bebiztosított munkahelynek, de így legalább a diploma után hamar lelephettem az országból.) Még az is lehet, hogy a mostani hallgatókat elárasztják az ilyen ajánlatok, de akkoriban tényleg nem.

Túl sok felhasználó 2020.02.05. 19:43:04

Nem szabad viszont elfelejteni, hogy milyen környezetben történt az "OK, boomer" kijelentés. Beszélt a fiatal képviselő, és a beszédébe bekiabált (igen, BEKIABÁLT) egy idősebb. Na ilyenkor teljesen rendben van ez a reakció.

Pankotai Balázs 2020.02.05. 19:50:37

@Túl sok felhasználó:
Bekiabált?? Te jó ég, ez merőben szokatlan egy parlamenti ülésteremben! :D

Túl sok felhasználó 2020.02.05. 19:50:38

@a nagy hohohorgász: Ennél jobb lehetősége nem volt még az ifjúságnak Magyarországon??? Számold már ki légy szíves, mik az esélyei egy mai átlagos tizennyolc évesnek saját lakásra, aztán ezt hasonlítsd össze a negyven évvel ezelőtti helyzettel.

a nagy hohohorgász 2020.02.05. 19:51:42

@cog3981: figyelj én is meg akartam váltani a világot 20 évesen és most is. Van egy 3 éves kislányom szeretném ha megoregedhetne. Szóval ugyan arról beszélünk. Én még trianont akartam vissza. Apám egyszerűen csak élni akart (akkor ez nem volt olyan könnyű) te meg vilagbeket. Mind nemes dolog de tudod ki akadályozta ezt meg? A mindenkori elit és a mindenkori prolik. Remélem ti szerencsésebbek lesztek de úgy nem megy ha mindenkire ok, boomerezel és ha nem az összes elitnek mondod h kapja be. Viszont ha szembe szállsz az egész világgal akkor okosabban tedd mint mi. Ez az én tanácsom neked :ha szépen szóltok hozzánk és jót akarsz tamogatni fogunk hidd el.

Andy73 2020.02.05. 19:57:44

@chepunk2: "ők voltak az utolsó generáció akik jobban élhettek szüleiknél, többieknek erre esélye sincs,"

Igen, nyugaton már nem emelkedik annyira az életszínvonal, mert ott már így is elég magas - most a fejlődő országokon a sor, hogy ők is közelítsenek a nyugati jóléthez - az viszont igaz, hogy ez a klíma szempontjából nem feltétlen jó. Vagyis egyszerre kellene csökkenteni a károsanyagkibocsátást és nyugaton fenntartani a jólétet, máshol meg fejleszteni - ez tényleg gyakorlatilag képtelenség, bár az innováció valamelyest javíthat a helyzeten. Peking pl. még szmogos, de London már nem annyira, mint régen.

a nagy hohohorgász 2020.02.05. 20:01:55

@Túl sok felhasználó: apám és anyám 15 évig gurcolt mire egy 50 éves kádár kockát meg tudott venni nekem és tanítottak. Sajnálom ha a te szüleid ezt nem tehettek meg. Én 2005 óta tudtam volna venni egyet de majd a lányomnak. Az egyszerű embernek nem ment másként eddig sem. Tudjuk hogy nehéz hidd el. Én egy olyan házban élek amibe te be sem tenned a lábad. Amúgy hallom hogy most alaphangon 1000000 egy ballagás. Nálunk tudod mi volt? Jól van kisfiam így nem kell dolgoznod és tamogatlak még.

a nagy hohohorgász 2020.02.05. 20:06:25

@Túl sok felhasználó: a másik különbség hogy mi még nagyrészt előbb akartunk dolgozni utána fogyasztani. Te meg már hozzá sem akarsz fogni ha 1 hónap után nem vagy vezető. Fogyasztani viszont akarsz.

Orltran 2020.02.05. 20:06:28

@chepunk2: Mondjuk ez jó kis panel, amit ezzel kapcsolatban szoktak mondani, de a mellékelt ábrán egy 25 éves parlamenti képviselő van.... A boomer generációból (különösen a magyar megfelelőjéből) elég kevesen vitték ennyire 25 évesen. Én szép nagy önigazolást látok, ami minden generációban megvan sajnos. Soha nem keressük a hibát magunkban, mindig másban. Ez persze be is betonoz mindenkit a saját helyzetébe, mert nem csak a hibát, de a megoldást sem keresi magában a legtöbb ember. Aki igen, az 25 évesen parlamenti képviselő. :D Vagy keresett pályakezdő valamelyik hiányszakmában. (Jó, szerencse sem árt, nem tagadom, utóbbihoz meg némi ész, az se jutott mindenkinek, az is szerencse kérdése, de ez se volt soha máshogy). Mikor én végeztem nem ilyen volt a munkanélküliség, még mekibe sem vettek volna csak úgy fel, most meg kasszázással jobban lehet keresni egy áruházban, mint nekem akkor diplomával. Tökre nem értem miről beszélünk. Ja, nem lesz mindenkiből vezérigazgató 28 éves korára, de soha nem is lett. Akiből most lett, az nem ok boomerezik. A többiből meg több van, mint mindig. :)

Ja és közben persze amellett, hogy teremtsenek lehetőségeket, hozzanak azonnali lépéseket a klímaváltozás ellen is (ami tényleg égető probléma). Nem látom a követelőzésen és a hibáztatáson kívül a megoldást. Azonnali lépések, most rögtön, múljon el a klímaváltozás ÉS legyen nekünk is jobb életünk! Kár, hogy azok azonnali lépések, amelyek a klímaváltozáson segítenének hamar kb tönkre is verik a társadalmat, ahogy most ismerjük. Nem lesz kényelem, nem lesz fapados repkedés, nem lesz autóval mászkálás, nem lesz új mobil hetente, esélyes, hogy nem lesz internet sem. És persze ha nem teszi meg mindenki egyszerre, akkor csak ott lesz szopás élni, ahol meglépték, közben a klíma meg vígan változik tovább. Szóval tőled és cog3981-től is szívesen látnám a megvalósítható megoldást. Ha van és tényleg jó, akkor pedig küzdjetek érte, hogy legyen is belőle valami. Szerintem jelenleg a világ vezetői között még vannak olyanok, akiket nagyon is érdekelne, mit lehet csinálni anélkül, hogy beletaszítanánk a világot egy újabb világháborúba, ami pedig csak felgyorsítaná a folyamatot, amit megakadályozni szeretnénk, vagy rengeteg ember halálával járna.
(Mindenesetre remélem gyereket egyik fiatal se fog vállalni, max egyet, mert az emberiség létszáma a legnagyobb probléma szerintem ((bár nem annyira Európában, de akkor is, járjunk elől jó példával))).

Most ennek hatására megkerestem mit javasol Greta Thunberg. Nem találtam. Radical change. OK, de ez így semmi. Stand behind science. Akkor van már elég ismertsége, miért nem áll össze tudósokkal, társadalomtudósokat is beleértve és fogalmaznak meg tiszta javaslatokat? Ezt kellene, követelőzni mindenki tud, de az nem vezet sehova. Nem akar menni meetingekre (látom visszaköszönnek itt a szavai). OK, de akkor mit akar? Ne menjen, ne legyenek meetingek. Akkor hol dől el, mi lesz? Ki fog változtatni? Én benne lennék, mondjon le mindenki, legyen ő world leader. De mit fog csinálni? Tényleg, próbáltam megkeresni, de nem úgy néz ki, hogy tudná, mi legyen, ha hirtelen ő dönthet mindenről. Ha pedig forró fejjel teszi, könnyen jöhet a harmadik világháború és az emberiség vége. Valaki tudja, mit szeretne Greta Thunberg? (Akinek egyébként tökre örülök, kilendítette a klímakérdést a van e nincs e vitákból zárt falak mögül és tudományos magazinok hasábjairól és témát csinált belőle, remélem lesz eredménye is).

a nagy hohohorgász 2020.02.05. 20:17:11

@Orltran: abban viszont igaza van ilyen elbaszott generációt még nem hozott össze senki csak mi. Ez a mi hibank is de csak veletek tudjuk rendbehozni fiatalok.

Túl sok felhasználó 2020.02.05. 20:33:09

@a nagy hohohorgász: Nézd, mi nagyjából egykorúak vagyunk, szóval a különbséget ne közted és köztem nézd, hanem egy mai 18 éves és egy 60 éves között. (Pláne, hogy én nem élek Magyarországon, de azért a hírek eljutnak ide is.)

Egy mai hatvanasnak volt rögtön egy állása, mihelyt kikerült az iskolából, teljesen mindegy, milyen iskolát végzett. A fizetéséből meg tudott élni. Aztán mire úton voltak a gyerekek, volt annyi önerő, hogy tudtak venni egy lakást, vagy ha az nem, akkor alig kellett az albérletért fizetniük. (Mert "kiutaltak" nekik egy lakást.)

Ma, ha a gyerek nem olyan szerencsés, hogy a szülei jó helyen laknak, akkor a fizetésének több mint a fele elmegy lakhatásra, mert még munkásszálló is alig van. Ha nem örököl, vagy mondjuk többen vannak testvérek, ezért a szülők nem úgy tudják támogatni, akkor beleragad az albérletbe, sose lesz elég pénze lakásra. Ez magában nem lenne gond, a világ sok pontján élnek ennyire mobilan, csak épp az albérlet túl drága.

Az utolsó megjegyzéseddel amúgy elástad magad nálam, mármint hogy nem akarok a munkához hozzákezdeni ha nem leszek egy hónapon belül vezető. Ezt mondta a szüleink generációja ránk, a mi generációnk a mostani egyetemistákra... De hogy valaki velem egykorú ezt írja nekem, ez azért már röhejes.

Orltran 2020.02.05. 20:40:29

@a nagy hohohorgász: Én ahhoz azért még fiatal vagyok, hogy Z generációt hozzak össze. :)

Orltran 2020.02.05. 20:42:22

@Túl sok felhasználó: Így leírva a családi viszonyokat, persze máshogy hangzik. (És szimpi is). Ettől még nekem ez az OK boomer és az összes hasonló az érvek hiányának beismerésével egyenértékű.

Orltran 2020.02.05. 20:48:24

@Túl sok felhasználó: viszont nem ez az első generáció, akiknél már nem így van. Mikor kezembe kaptam a diplomám én is néztem, hogy ok, és akkor most mi van? A jelenleginél nagyobb munkanélküliség volt, hiába végeztem mérnökként, nem kapkodott senki utánam. Mégse kezdtem hibáztatni minden előző generációt, különösen nem általánosítva, hanem próbáltam megtalálni a megoldást. Nem követeltem tőlük, hogy adjanak nekem munkát, hanem próbáltam teremteni magamnak. Eleve azt gondolom, ami általánosít az rossz és hibás gondolat definíció szerint.

Túl sok felhasználó 2020.02.05. 20:56:02

@Orltran: Persze, hogy nem ők az elsők. Én csak azt a kijelentést akartam cáfolni, hogy "ennél jobb lehetősége nem volt még egy ifjúságnak Magyarországon".

a nagy hohohorgász 2020.02.05. 20:59:41

@Túl sok felhasználó: ez csak azokra igaz akik eladtak a lelküket a pártnak és besugtak a szomszédot. Ezek ma is vígan élnek mind bal és jobb oldalon. Tudod mire volt elég az a fizu a szüleimnek akik ruhelltek gecik lenni? Pont ugyanarra mint neked, berugni hogy el tudjak viselni miközben a szomszéd folyamatosan feljelentést tett. Vágod már?

Túl sok felhasználó 2020.02.05. 21:24:22

@a nagy hohohorgász: Pont te írtad, hogy a szüleid vették neked egy lakást. Gondolom, nekik addigra már volt egy, persze ez nem biztos, de úgyis kijavítasz, ha nem igaz. Hány évesek voltak a szüleid, amikor lett lakásuk?

Az én szüleimnél kicsit más volt a helyzet, ők nem a semmiből csinálták a dolgot, hanem adott volt a ház, vagy inkább nevezzük házikónak két szobával. Viszont amikor megszületett a második gyermekük (én), akkor simán belevágtak abba, hogy lerombolták a házat, újat, nagyobbat építettek a helyére, és sikerült nekik. Apám ekkor volt 28, anyám 24, és egyikük sem volt se pártember, se besúgó. A felvett hitelt is kifizették elég hamar.

cog3981 2020.02.05. 21:28:51

@Orltran: "mellékelt ábrán egy 25 éves parlamenti képviselő van"
"A boomer generációból (különösen a magyar megfelelőjéből) elég kevesen vitték ennyire 25 évesen"
kulfoldon annyira nincsenek bebetonozodva a kadar rendszerbol jovok, fiataloknak tobb lehetoseguk van. Nem ritka hogy a 70 eves nenike van a penztarnal, fiatal csaj lancfuresszel rendezi a parkokat, vagy akar komuveskedik. M.o.n azert begyoposodott sztereotipiak voltak kulonosen a szociba, lassan kopik.

"Ja és közben persze amellett, hogy teremtsenek lehetőségeket, hozzanak azonnali lépéseket a klímaváltozás ellen is"
Bocs, de az AZONNAL szon fennakadt a szemem. Mintha nem jajongna mar tobb tiz eve a tudomanyos vilag. Azonnal persze... azert azonnal mert maris keso!!!!!

". Nem lesz kényelem, nem lesz fapados repkedés, nem lesz autóval mászkálás, nem lesz új mobil hetente"
Hat, par orszagban azert SOKKAL elterjedtebb pl a biciklizes. Daniaban pl meg a kiskolykot elzavarjak a bicajjal a suliba meg akkor is ha 1 fok van es ezerrel esik a vizszintes eso. Tehat maris sokkal tobbet lehetne tenni ha fejlesztenek pl az infrastrukturajat az orszagoknak. Stadionok helyett. Vagy EU-ban feljebb emelnek a garancia idot.

"Szerintem jelenleg a világ vezetői között még vannak olyanok, akiket nagyon is érdekelne, mit lehet csinálni anélkül, hogy beletaszítanánk a világot egy újabb világháborúba, ami pedig csak felgyorsítaná a folyamatot, amit megakadályozni szeretnénk, vagy rengeteg ember halálával járna. "
Oszinten remelem neked van igazad mert sok vezeto mintha pont ellentetesen cselekedne. Lasd Trumpi bacsit aki tamogatja a kornyzezetszennyezest viszont osszeveszik mindenkivel csak azert hogy prezentalja a pornepnek milyen naggya teszi ujbol amerikat.

" mit javasol Greta Thunberg"
Nem az o dolga. Tizeneves gyerekkent kezdte el. A szakertok es a tudomanyos vilag mar kongatja a veszharangot. CSOKKENTENI a CO2 kibocsajtast, csokkenteni a savasodasat az oceanoknak. Stb. Ja, USA meg Kina nem akarja mert az PENZBE kerul nekik. Hat, akkor a kozeljovoben gaz lesz.

"(Akinek egyébként tökre örülök, kilendítette a klímakérdést a van e nincs e vitákból zárt falak mögül és tudományos magazinok hasábjairól és témát csinált belőle, remélem lesz eredménye is)."
Azt hittem teljesen ellene vagy. Szerintem pont azt csinalja amit neki tennie kell: felhivni a figyelmet es tarsadalmi/orszagok kozotti egyuittmukodesre van szukseg.

Hogy mit kellene tenni kerdezed. Nem vagyok szakerto, de mernok gondolkodassal kikovetkeztetve:
Megnezni K gyorsan mely gazdasagi teruletek mennyire szennyezik a kornyezetet es lepni.

Mondjak h az allattartas nagyon szennyezi. Remek -> propaganda a vilagban a tobb zoldsegevesrol. (Apam pl a szociban ugy nott fol h hust hussal, krumplival es kenyerrel. Most mar maskent latja KICSIT ugyanis cukros lett. Tobb zoldseget kellett volna ennie...)

K sok muanyagot betiltani a francba, visszhozni a visszaavalthato uvegeket, ujrafelhasznalhato szatyrokat stb.

Szeneromuveknek kampo. Pont.

Stb. Hadd ne kelljen mindent kitalani es leirni mert muszaj meglepni ezeket meg akkor is ha kenyelmetlen, pl ossze kell gyujteni a muanyagokat es visszavinni ujrafelhasznalasra. Ugyanez uvegre. Ezeket mar csinaljuk. Autot csak akkor hasznaljuk ha nagyon kell, kulonben bicikli v tomegkozlekedes. Igyekszunk sajat magunk zoldseget termelni. stb stb.

Ezeket mindenkeppen meglepik kesobb, de lehet h akkor mar keso lesz, ezert kell minel elobb.

a nagy hohohorgász 2020.02.05. 21:37:33

@Túl sok felhasználó: akkor kérdezd meg apadat hogy miből vette és miért nem tanított meg arra? Az én szüleim a nagymamamek mellett neveltek fel és akkor vettek házat 99ben amikor vmit ért a szaktudas. Viszont ők nem fogyasztani akartak hanem nekem akartak jobb életet. A te szüleid vagy kurva ügyesek voltak (akkor nem értem te miért vagy külföldön) vagy rendszetelvezok voltak csak te naiv vagy.

a nagy hohohorgász 2020.02.05. 21:38:40

@a nagy hohohorgász: a szüleim 40 évesek voltak nem 18 évesek.

a nagy hohohorgász 2020.02.05. 21:51:09

@Túl sok felhasználó: apád átbaszott és nem adta át a tudást. Szopo. Apádnak mondd hogy köszi.

Túl sok felhasználó 2020.02.05. 22:13:20

@a nagy hohohorgász: Persze, hogy rendszerélvezők voltak, az emberek nagyrésze élvezte a rendszer előnyeit. 1960 és 89 között minden évben több, mint ötvenezer lakás épült, 75-ben például 99ezer. Szerinted kinek? Annyi besúgó nem volt az országban...

Tavaly tudod mennyi lakás épült? 17 ezer. Tavalyelőtt 14 ezer. 2015-ben 7 ezer. A számokkal nehéz vitatkozni.
www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_hosszu/h_zrs001.html

Akkoriban egy tanár megélt a fizetéséből. Egy kőműves, egy fodrász, egy mérnök is. Gazdaságilag jobb volt az egyénnek akkoriban. (Persze az ország gazdaságát tönkrevágta az átgondolatlanság, de az embereknek jobb volt.)

cog3981 2020.02.05. 22:36:22

@a nagy hohohorgász: "...de úgy nem megy ha mindenkire ok, boomerezel és ha nem az összes elitnek mondod h kapja be"
En elvesztettem a hitem a mostani donteshozokban. Szerintem egy mostani 60 eves narcisztikus szemelyisegu donteshozot csak a bevetel erdekel semmi mas mert ok ezt szoktak meg. Gretat kerdezte az egyik USA penzugyminiszter/nemtom kitol hogy tudja-e mennyi penzbe kerul ha megteszik a szukseges lepeseket? Jah.. es tudja a kedves penzugyminiszter hogy hosszutavon mennyi penz lenne helyrehozni? Ja hogy nincs az a penz. (ergo helyreallithatatlan v tobb 1000 ev kokorszak kell)

A mostani fiatal generacio viszont meg tudna valtoztatni.

HaCS 2020.02.05. 23:37:18

Megközelíteném egy más szemszögből a dolgot.

Egy pillanatra vonatkoztassunk el az életkortól!
Az OK Boomer jelenség, jól illeszkedik sok más kulturális problémához, melyek mind közös gyökérből táplálkoznak.

A Tudás tiszteletének hiányából.

Egyáltalán nem életkori sajátság, sokkal inkább a modern kor hatása, meg persze nyers pszichológia.
Az ismereteit senki nem szívja magába az anyatejjel. A világról ki kell alakuljon egy (helyes) kép, alapokkal, összefüggésekkel, következtetésekkel, újabb tapasztalásokkal, újabb ok-okozatokkal, és így tovább. Ezt a koherens rendszerbe összeálló ismeretanyagot nevezzük tudásnak. Csak egy ilyen rendszerbe lehet bármilyen új tényanyagot beilleszteni, annak helyes, helytelen mivoltát megállapítani, abból további konzekvenciákat levonni.

Na ezt a tudást nem tiszteli senki. Mindenki meg van győződve róla, hogy bármi elérhető, ezért aztán nincs is szükség tényanyagra, hiszen az interneten fellelhető minden. Igen ám, csakhogy konzisztens rendszerré csak a te fejedben képes válni, addig, az csak egy marha nagy könyvtár (ha a legjobb oldalát nézzük). Ha fogalmad sincs mit kéne keresni, vagy hogy hol nem fog segíteni. Ha rendszer híján fogalmad sincs hogy kellene elválasztani az igazat a hamistól, nem fog segíteni. Ha megtalálod, amit keresel, de már a kettővel azelőtti összefüggést sem érted, vagy a leírásban a szavak felét nem érted nem fog segíteni.

Csak sajnos, ahhoz, hogy ezt a korlátot belássa valaki, ahhoz már eleve olyan ismeretekkel rendelkeznie kell, amik korlátokat jelentenek. Anélkül aztán jöhet bármi. Azt hallottátok, hogy lapos a Föld? Ömlik a sületlenség a bulvárban, a közösségi médiáról, meg a Youtube-ról nem is beszélve. És aztán egy hat alkalmas videós gyorstalpaló, neadjisten az épp aktuális szintén agyoniskolázott megmondóemberek videói után mindjárt az adott épp divatos téma címzetes szakértőjévé avanzsál valaki.
Most épp a klímaváltozás a fő csapás, de volt már téma az atomenergia, az energiatárolás, meg az Ausztrál erdőtűz is. A fotelből kiderült, hogy ezek mind tök egyszerűen működő dolgok, csak a komcsik, a Boomerek, a tudjukkik, az UFO-k, és Lex Luthor mindig túlbonyolítják, meg mindenféle aggályaik vannak.

"The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt."
(Bertrand Russel)

Túl sok felhasználó 2020.02.05. 23:50:49

@HaCS: Attól, hogy valaki idősebb, még lehet síkhülye.

Másrészt meg (pusztán kíváncsiságból kérdezem, nem vagyok laposföld-hívő) be tudod bizonyítani, hogy a Föld nem lapos? Mert én nem. Még sosem repültem körbe a bolygót, nem is tengerparton élek, hogy láthatnám, hogy a hajóknak először az árboca tűnik fel a messzeségben... Az, hogy tanultuk az iskolában, az nem érv. Persze lehet számolgatni, de az átlagember sose tapasztalja meg, hogy lapos-e a Föld vagy másfajta alakja van.

a nagy hohohorgász 2020.02.06. 06:30:11

@Túl sok felhasználó: apád büszke lehet rád.... Semmit nem értesz abból amit Hacs írt. Tökéletes példány vagy pedig te nem is vagy annyira fiatal. Az a baj hogy buták vagytok általában és nem is akartok tanulni. Semmivel sem vagytok különbek mint mi csak a pofatok nagyobb

a nagy hohohorgász 2020.02.06. 07:02:23

@Túl sok felhasználó: most is meg tudsz élni a fizetésből ne hazudj. Csak te 18 évesen külön lakást akarsz. Ha nem vagy kiváltságos akkor dolgozz b+ mint mindenki más és akkor lesz. Ha csak obegatsz akkor faraszd a csaladodat ne engem.

Túl sok felhasználó 2020.02.06. 09:46:19

@a nagy hohohorgász: Én szeretnék értelmesen beszélni veled, de te csak sértegetsz. Miért? Nem tudnánk megpróbálni a kulturált társalgást?

Én pontosan értettem, mit írt Hacs, csak épp nem teljesen értek egyet vele. Én pl. tisztelem a tudást. De az nem tudás, hogy valaki abban hisz, hogy a Föld geoid alakú, ez csak annak a visszaadása, amit a gyerekek az iskolában tanulnak. Ha nincs mögötte gondolkodás, akkor az ilyen "tananyagotvisszaböfögöm,denemértem" tudás semmit nem ér. (Ez most egy sarkított példa, mert azért a Föld laposságát aránylag kis erőfeszítéssel bizonyíthatja vagy cáfolhatja valaki, akit annyira érdekel.)

cog3981 2020.02.06. 11:03:20

@HaCS: Kulfoldon sokkal tiszteletteljesebben viszonyulnak egymashoz az emberek, szoval azt latom hogy a fonok uvoltozik a beosztottjaval a Tesco-ban, amikor M.o-ra latogatok, akkor nem vagyok meglepve.. majd javul a helyzet ha kihal az a generacio.

Tehat kulfoldon ennek a megnyilvanulasnak oka es alapja van. Nem is keves. Gyakorlatilag a bolygon levo eletet veszelyezteti a donteshozok ostobasagai.

A vilag annyira felgyorsult h eppen a boomer generacio van lemaradva par korrel a fiatalabbakkal szemben, keptelen az idosebb generacio hogy mar nincs meg par evtized ulni a fenekukon.

Emlitetted az Ausztral erdotuzet. 10 evvel ezelott keszitettek egy tanulmanyt felhivva a figyelmet mi lesz. Szerinted tettek barmit is a donteshozok? Amikor azt olvasom hogy meg a vizkeszletet sem igazitottak hozza a nagyvarosok novekedesehez, nemhogy barmi akciot csinaltak volna a szarazsag es az erdotuzek ellen. Nagyfoku ostobasagra vall. Tisztelet irantuk? Majd ha ok is figyelembe veszik a jovo generaciojat/letet es a bolygot.

a nagy hohohorgász 2020.02.06. 12:25:08

@Túl sok felhasználó: elbeszelunk egymás mellett. Ha az általam felsorolt tapasztalataim meg akarod cáfolni érdemi kommunikációval folytathatjuk. Arra én már öreg vagyok hogy a föld kereksegevel foglalkozzak.

a nagy hohohorgász 2020.02.06. 12:32:06

@cog3981: a te apádnak is gratulálok. Nem ő ordibalt a Tesco ba? Tényleg abbahagyom mert csak ideges leszek ilyen kis tacskok miatt miközben itt a vilagvege

cog3981 2020.02.06. 16:30:14

@a nagy hohohorgász: " a te apádnak is gratulálok. Nem ő ordibalt a Tesco ba? Tényleg abbahagyom mert csak ideges leszek ilyen kis tacskok miatt miközben itt a vilagvege "

Kar h nem veszed eszre hogy a FELELOS donteshozoknak szol ez a fajta "kritika"? Ember eletek es az elovilag kerul veszelybe mikozben ok letojjak az egeszet.

Szemelyeskedesedet ird fel egy cetlire majd dobd a kukaba. Kb ennyit er.

Túl sok felhasználó 2020.02.06. 17:34:41

@cog3981: Hagyd, sima troll. Sajnálom, hogy nekem is ilyen későn esett le.

a nagy hohohorgász 2020.02.06. 19:00:05

@Túl sok felhasználó: persze én csak egy troll vagyok. Tudjátok hogy kell egy problémát megoldani? Úgy hogy megkeresed a gyökerét. Ti még a felszínét sem kapargatjatok. Viszont van bennetek erő. Mi boomerek tudjuk hogy ki a hibás nálatok meg ott van az erő. Mire mi megtudtuk mitől döglik a légy addigra elfogott az erő. Mi már tudjuk hogy szükségünk van rátok ti még nem tudjátok hogy nélkülünk nem fog menni. Ne basszatok el az eleteteket úgy mint mi. A kommunikáció nem fog menni ha egymást anyazzuk, de higgyétek el keveset láttatok még hogy mi az igaz és mi a valódi.

Orltran 2020.02.07. 18:31:03

@cog3981: Ez a klímaváltozás dolog ennél sokkal összetettebb. HaCS-nak tökre igaza van, egy oldalát látjátok, de az elhamarkodott hibás, zsigerből adott reakciók pont ugyanúgy katasztrófához vezethetnek, mint a semmittevés. Egy atomháború semmivel se jobb, mint ha szépen lassan megsülünk. Tökre egyetértek, hogy gyorsan kellene csinálni valamit, tökre örülök, hogy Greta felszínre hozta ezt, szobrot neki minden országban, komolyan, de a fiatalos lendület ide kevés lesz. Azok a változások se fognak menni egyik percről a másikra, amiket te mondtál, csak olyan versenyképesség csökkenéssel járva, amibe belerokkan az adott ország gazdasága. Ha csak egy ország csinálja meg, annak vége, miközben nem ér el semmit. Ezek a meetingek nem véletlenül vannak, itt vagy lépünk egyszerre, vagy cseszheti mindenki. Szerintem sajna az utóbbi lesz. (Az összefüggésekben meg ilyenekre gondolok, hogy jelentős életszínvonal csökkenés, szegénység, populizmus még inkább előretörése, nacionalizmus, háború, ha ezeket nem kerüljük el, hiába minden azonnali cselekedet).

A másikról, amit írtál, nem, nem fog kihalni semmi egy generációval. Én pont arra számítottam, majd az interneten felnőtt fiataloknak lesz szabadságvágya, lesz bennük tolerancia, látják, milyen színes a világ, béke lesz meg minden. Ehelyett azt látom, agresszió van, alap nélküli túlzott önbizalom, Dunning–Kruger effektus mindenhol, hülyeségek terjedése, ami régen csírájában halt el, mert ha valakinek eszébe jutott, körberöhögte a környezete, most meg talál 100 másikat és kész is a flat earth convention, ahol meggyőzhetik egymást, hogy mindenki hülye, csak ők nem, miközben semmi közük a témához, amiről beszélnek. Sajnos ez lett, nem valami felvilágosult fiatalság. Tudom, azt mondtam, általánosítani nem jó és nem is szeretnék, ez természetesen nem vonatkozik mindenkire, de olyan jelenségek vannak, amik alapján én nagyon nem tudom osztani azt, amit te írtál, hogy majd ha kihalnak az idősek, milyen jó lesz. Szerintem rosszabb lesz.

Orltran 2020.02.07. 18:43:28

@Túl sok felhasználó: Ne viccelj már. Nézd meg a flat earth society (vagy hogy hívják őket) kísérleteit akár a lézergiroszkóppal, akár a víz felett világítással. Mindkettő gyönyörűen bizonyítja, hogy a föld nem lapos. :D
Aztán azt se felejtsük el, nem létezik olyan laposföld model, ami megmagyarázza az általad is megfigyelhető természeti jelenségek mindegyikét, amit a geoid föld igen. Vagy fogj egy teleszkópot, kukkantsd meg az ISS-t saját szemeddel ( szerintük ugye az is kamu, pedig bárki megnézheti saját szemével). És ugye szerintük nincs gravitáció, csak felhajtóerő, de azt nem tudják megmagyarázni, miért fel van a fel, miért nem mondjuk oldalra, a gravitáció viszont igen. Én speciel légiközlekedéssel foglalkozok, hogy van az, hogy körbe lehet repülni a földet? A lapos földön nem jönnének ki a távolságok. Coriolis-erő? Csillagok, bolygók helyzetének pontos előrejelzése, amit szintén saját szemeddel ellenőrizhetsz? Aztán ott van az, hogy olyan emberek képviselik ezt és gondolják magukról, hogy okosabbak, mint mindenki más, akik bizonyítékként egy kosárlabdára öntenek vizet és nézd, lefolyik róla, szal a gömbökre nem tapad görbülve a víz, ergo a föld nem lehet gömb alakú. Szal én nem szeretnék ilyenekkel semmilyen formában egy csoportba tartozni, ez olyan mértékű butaság, amire nem találok szavakat, sem a létezésében nem hittem a youtube megjelenéséig.

Túl sok felhasználó 2020.02.07. 19:07:59

@Orltran: Látod, te TUDOD, hogy a Föld nem lapos, már ezért szimpatikus vagy nekem. Az emberek nagyrésze csak HISZI, hogy a Föld lapos, egy kis része meg azt hiszi, hogy lapos. Én nem látok köztük különbséget.

Ugyanez igaz szinte mindenre: Az emberek egy része elhiszi, egy másik része meg nem. Igazi tudás kevés van.

Orltran 2020.02.08. 09:06:51

@Túl sok felhasználó: Azért ez ma nem elvárható, hogy mindenki ellenőrizzen mindent. Én sem tudok mindent, olyan ember nincs, aki tudna mindent. Pl teljesen elhiszem, hogy léteznek neutrínók, vagy gravitációs hullámok és nem láttam még egy kvarkot sem, de azt se ellenőriztem, tényleg agyoncsap e, ha bedugok két fémdarabot a konnektorba. De szerintem az se baj, ha egy irodalomtanár elhiszi, hogy működnek Einstein egyenletei, vagy a kvantum mechanikai egyenletek. De még egy-egy szakmán belül is annyi terület van, amely egymásra épül, hogy az egyik mélyreható ismerete nem igényli a másikét is. Nincs annyi rendelkezésre álló időnk, hogy mindent mélységeiben tanuljunk meg, nemhogy ellenőrizzük is, hogy amit megtanultunk abból minden kísérlet igaz. Megtehetnénk, de nem lenne praktikus, így marad, hogy elhisszük és persze tapasztaljuk, hogy amik rá épülnek, azok működnek. Én ezért tartom leginkább röhejesnek ezt az anti-science jelenséget, mert egy olyan platformon épült ki, amit 100 éve még boszorkányságnak tartott volna mindenki. Azok nélkül a tudományos eredmények nélkül, amelyek szoros kapcsolatban vannak azzal, amiket tagadni próbálnak (mert már láttak 2 videót is a témáról, ergo szakértők), nem lenne módjuk sem közvetíteni nagy nyilvánosság elé a hülyeségeiket. :)

Szóval nem kell mindent tudnom, elég ha látom az eredményeit. És vannak az ilyen kevésbé nyilvánvaló dolgok, mint a fent említett gravitációs hullámok. Tudjuk hogy működik a tudományos közösség, szerintem hinni abban, hogy ezek a kísérletek és az elmélet valósak, ha ezt elfogadja minden szakértő, ez nem megfeleltethető valami vallásos vakhitnek. Szerintem. (És ezzel nem mondom, hogy a vallásos hit önmagában rossz, mindezek mellett nekem is van olyan is, de szerintem a kettő nem ugyanaz.) Különösen, mert az ilyen nem vak hit a fejlődést szolgálja. Sokan hittek abban is, hogy vannak gravitációs hullámok. Így sikerült a végén megmérni őket. Sokan hisznek abban, hogy van sötét anyag, sötét energia, majd meglátjuk. De ezek a dolgok nem a semmiből jönnek, hanem komoly elméleti háttérrel rendelkeznek. Elkalandoztam. :)
Az a lényeg, az emberi tudástár akkora, hogy a saját szakterületeden is egy emberélet szükséges, hogy teljes mélységében átlásd, a többit muszáj vagy elfogadni, hogy más ért hozzá.
süti beállítások módosítása